Hej alla forumfantaster!
Svampguiden är en härlig mötesplats för alla som är uppriktigt intresserade av svamp, och jag är inne nästan dagligen och läser och gör inlägg. De senaste dagarna har jag dock störts en aning av av det förekommer så pass mycket av otrevlig ton, ironi och snudd på ilska i vissa inlägg/debatter. Funderar på om det kanske kunde vara en idé att diskutera just det fenomenet, d.v.s. vilken ton vi tar oss när vi deltar här. Vad är okej/inte okej? Borde vi ha något slags gemensamma regler/plattform för hur vi samtalar här? Vet att vissa forum låter en moderator granska samtliga inlägg innan de publiceras, men det kostar att ha någon som sitter och kollar oss, och dessutom är vi ju vuxna människor och borde kunna reda oss själva. Jag kan också tycka att det är tråkigt med visserligen sällsynta men ändå förekommande inlägg som anspelar på svamp i drogsyfte, kunde vi inte ha någon slags anmälningsfunktion för just sådana saker? Hur vill vi ha det?
Säkert 99% av alla som skriver här är jättetrevliga, och jag hoppas att ingen känner sig utpekad eller påhoppad av mina funderingar. Hoppas få se mer glädje och kunskap framöver, och mindre “gnabb”.
Med vänlig hälsning
Håller med lilla my detta är ett forum för svampintresserade. Ett forum att dela sina erfarenheter och ett utmärkt sätt för oss mindre rutinerade att få ta del av den expertis som finns här. Känns inte som om sånt här käbbel hör hemma på ett svampforum finns andra ställen att avreagera sig på. Bästa sättet att få bukt med sånt här är en total ignorering av inlägg från sådana personer. Då tröttnar de snart inget kul när man inte får respons. Så mitt tipps är att lägga detta åt sidan och det lär upphöra.
Tack för en mycket trevlig sida.
Janne Karlsson
på en annan site på internet där det finns klara regler vad gäller netticet.
Fixar du inte att rätta dig efter de reglerna så blir du satt i “skamvrån” = avaktiverad en tid (1 vecka)i värsta fall blir du raderad! Finns t o m sådana som fått sina IP-adresser blockerade.
Siten tar betalt om du vill ha tillgång till större fotoalbum o dyl.Annars är den gratis.
Vore nåt för denna siten med!!
Jo, jag känner igen det du beskriver, Charina, och jag kan tycka att det verkar vettigt att ha klara regler, men hur finansierar man den administrativa biten, där någon måste gå in och stänga av/blockera? Tänker på stackars Michael K., han skulle få så mycket att göra och borde väl i så fall ha något för det om det här växer och blir riktigt stort… Och borde det finnas någon anmälningsfunktion för det om nån bryter mot reglerna genom att t.ex. uppmuntra till förmedling av narkotikaklassad svamp? Såg på nyheterna i morse att det förekommer att ungar plockar sånt i gäng för att testa, och det känns lite kymigt om det här forumet blir indraget.
Bra inlägg! Synd att det inte har fått lika mycket gensvar som “gnabbet” fick. Jag är inte in varje dag så detta hade gått mig förbi när det var nytt.
Jag tycker du har alldeles rätt, Lilla my, -Det vore trevligt om det fanns ett förhållningssätt där man lämnar ironi åt sidan. Som ny (två veckro sedan jag hittade hit)blev jag lite fundersam efter Marics inlägg som fick minst 100 svar och ett fåtal av dem berörde egentligen hennes fråga. Forumet svajade mellan faktasajt och chattsajt rejält.
Alla som gör inlägg skriver olika; vetenskapligt, sakligt, lättsamt, humoristiskt o.s.v. Och så måste de väl få vara? Det ger färg och liv till inläggen, bara det inte innehåller ironi mot varandra. Det är inte trevligt att läsa.
Ett gemensamt förhållningssätt är en bra idé. Kanske det tar form bara av att lyfta frågan.
Ser fram emto att läsa nya intressanta inlägg om svamp från alla trevliga och kunniga svampäskare!
Vänliga hälsningar,
Jag tycker som tidigare talare att man gör bäst i att tiga ihjäl sådant som inte hör hemma här.
Vi är väl vuxna människor som inte tror att detta är ett svamp-Lunarstorm. Michael har möjligheten att ta bort inlägg men skall inte behöva moderera inlägg, huta åt och rensa om det inte är något i hästväg som förekommit.
Och vad gäller toppisplockande ungdomar - de har gott om källor till kunskap på andra håll på nätet…
Alla har vi ett ansvar att inte låta oss provoceras eller irriteras och förvandla svamptrådar till ett evinnerligt käftande kring nyanser och småsaker. Jag menar - Flashback finns ju redan för den hugade.
Låt detta även i framtiden vara ett forum för alla oss totala svampnördar!
Alltså, jag håller med Lilla My till viss del. Tonen här inne är i många fall lite mer hätsk än på många andra forum, vilket man kan undra över, då medelåldern här förmodligen är något högre än i de flesta forum på internet. Det är tråkigt att det ska bli så, och visst är en, två, eller tre personer som är moderatorer en bra idé. Kostar?? Vaddå kostar, det kostar inte ett smack att ge vissa användare som Mikael (som ansvarig för sajten) litar på befogenheten att radera inlägg vid behov. “Vid behov” får inte, och brukar aldrig, innebära att “off-topic”-meddelanden raderas! I så fall vore detta forum mycket tråkigt, om det ENDA man fick prata om var svamp. Så bör det inte vara. “Vid behov” innebär helt enkelt när någon skriver in klart olämpliga saker (grova svordomar, grova förolämpningar mot andra, länkar till narkotikesvamp-sidor, etc etc). Vad som är läpmligt att radera utifrån sådana kriterier är sedan upp till de som är moderatorer att ta ställning till. Nej, det handlar inte om förmynderi och censur, det handlar om ett effektivt sätt att städa undan “skit” som de flesta diskussionsforum använder sig av. Exakt VAD som ska städas undan av dessa eventuella moderatorer är en diskussionsfråga.
Håller med lilla my. Är rätt ny på sajten och har redan börjat tröttna. Jag trodde att det här gällde svamp och att ställa upp och hjälpa varandra. Själv tycker jag inte att någon fråga är för dum att ställa och att besvara, alla är eller har varit nybörjare. Blir otroligt TRÖTT av att läsa spydigheter, ironi och besserwisser fasoner.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.