0 1247 visningar

26 svar

Vilken svamp?

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 13:24

Det regnar på många håll idag, så vi sitter framför dator idag.Jag fick en hel del skratt, (sängkompisen och fladdermusen)Inte så många nya rubriker, så får ni något att jaga.
Bilden är tagen förra veckan.
Kan ni gissa? Stjärnorna bör kanske avstå.

0

Vilka

Charina

28 sep 2006 kl. 13:30

är stjärnor? *L*

0

Charina

28 sep 2006 kl. 13:31

Blek skäggriska.

0

per d

28 sep 2006 kl. 13:32

slät vitriska

0

lilla my

28 sep 2006 kl. 13:36

Riska, men angripen av nåt? Ska den vara så där blek?

0

Totte

28 sep 2006 kl. 13:46

Blodriska som tappat färgen av allt regn kanske eller vaför inte en luden vitriska?

0

Kapten Hammock

28 sep 2006 kl. 13:50

Förväxlingsriska?
:-)

0

Blek knoppriska ?

Annette Landin

28 sep 2006 kl. 14:13

:=)

0

Lactarius deceptivus

Annette Landin

28 sep 2006 kl. 14:20

kan det vara det?

0

Lactarius deceptivus

Gula

28 sep 2006 kl. 14:22

Slät vitriska?

0

Tina Nordberg

28 sep 2006 kl. 14:34

Blek skäggriska.

0

blek bo e

28 sep 2006 kl. 15:57

Blekriska ska det nog vara.
I databasen finns inget som heter vitriska, fast det är ett begrepp för mig oxå. Inte vetenskapligt korrekt kanske?

Är slät vitriska samma som blekriska och luden vitriska samma som blek skäggriska då?

Dessa “vitriskor” växer ofta ymnigt där jag brukar plocka till exempel mandelriska, svart trumpetysvamp och även hittat den sällsynta grå kantarellen i rätt stor mängd.

De där riskorna tar man lixom ingen vidare notis om numera…

0

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 17:58

Ja det är en riska.
Men ingen rätt svar än.
Den är inte vanlig.
Växer på rika kärr.
Här kommer en bild med detalier.

0

Bo E

28 sep 2006 kl. 18:01

Ser ut att vara en “luden vitriska” i alla fall, men förmodligen behöver “asterixerna” träda in om det ska bli något korrekt namn angivet!

0

Totte

28 sep 2006 kl. 18:06

Videriska?

0

Charina

28 sep 2006 kl. 18:08

Luden Vitriska.

0

per d

28 sep 2006 kl. 18:09

fransriska

0

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 18:13

Videriska är gulaktig och mjölksaften kan bli svagt grålila.
Men kanske asteriskerna vill också komma med förslag.
Denna är en svår riska.

0

Totte

28 sep 2006 kl. 18:13

Fläckriska?

0

Charina

28 sep 2006 kl. 18:16

Åskriska ;)

0

Karin Hedén

28 sep 2006 kl. 18:23

Hej!
Luden vitriska var min första spontana gissning. Nu när alla gissat på allt jag känner till får jag gå till Ryman - Holmåsen och leta på vita riskor. Av de två som finns kvar, Alabasterriska och Grönlandsriska är det väl bara Grönlandsriska som kan vara möjlig. En total nyhet för mig!

0

Michael Krikorev

28 sep 2006 kl. 18:33

Denna var svår. Jag tyckte först den såg ut som blek skäggriska, men i närbild så kan man ana att saften gulnar, är det så? Då är det väl alabasterriska (Lactarius resimus) eller närstående art?

0

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 18:53

Ja maichel denär svår, men idéen var också att visa att i våra skogar finns minst ett par-tre tusen arter som inte finns i böckerna som svamplockarna brykar köpa.
Men Karin Heden hade boken där den näms.Svampar av S.Ryman och I. Holmåsen 1984.
Lactarius favreii Jahn, 1982.Ingår i gruppen omkring Blek skäggriska, man tvistar fortfarande om den är ett eget art.
Den är alltid liten och tanig (därför finns 1cm.medaljongen) och typisk är växtplatsen, rik kärr.Känner bara en fyndplats och den kommer inte varie år. Ingen svensk namn ännu som jag vet.Kanske börde kallas Kärriska

0

Michael Krikorev

28 sep 2006 kl. 19:11

Blek skäggriska var inte så dumt gissat med andra ord.. Min gissning på alabasterriska trodde jag inte riktigt själv på eftersom den har mer tydligt nedlöpande skivor än dina svampar, men kom inte på nåt annat.

Finns någon annan skillnad från L. pubescens än bara storleken? Har själv fotat exemplar från ett kalkrikkärr i Linköping i år som jag inte fick ett säkert namn på. Påminnde om någonting mellan scoticus och pubescens. Skulle kanske också kunna passa namnet L. favrei.

0

Michael Krikorev

28 sep 2006 kl. 19:15

Blek skäggriska var inte så dumt gissat med andra ord.. Min gissning på alabasterriska trodde jag inte riktigt själv på eftersom den har mer tydligt nedlöpande skivor än dina svampar, men kom inte på nåt annat.

Finns någon annan skillnad från L. pubescens än bara storleken? Har själv fotat exemplar från ett kalkrikkärr i Linköping i år som jag inte fick ett säkert namn på. Påminnde om någonting mellan scoticus och pubescens. Skulle kanske också kunna passa namnet L. favrei. Ska bifoga bilder senare… verkar inte fungera just nu.

0

Lactarius scoticus (=L. favrei)

Michael Krikorev

28 sep 2006 kl. 19:31

Bifogar här bilden på mitt fynd. Jag har kallat den L. scoticus, och det verkar som det namnet är synonymt med L. favrei som du använder på ditt fynd Franco (enl. den danska riskboken, The Genus Lactarius). Den är mindre och har finare och kortare hår längs hattkanten jämfört med den jag kallar L. pubescens som finns mycket av på Gotland:
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_pubescens

Lactarius scoticus (=L. favrei)

0

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 20:07

De är ganska lika också som dimensioner, din har ljusare skivor, men för övrigt stämmer, också växtplatsen.Jag har torkade ex.om du skulle vara intresserad.Kommer att ha med några i Tyskland så att M.Basso kan titta på dom.L scoticus är skörare, färgen är ockra, gillar fuktiga växtplatser oftast med björk.
Vanligare norrut.Hittade den i Borgsjö (Bodåsen)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone