Dom här svamparna hittades slängda i en buske i vårt bostadsområde, gissningsvis har dom plockats i närheten och slängts undan bara. Problemet är att min hund hittade åt dom och eventuellt fått i sig en del, vilket alltid känns oroväckande. Har försökt förstå vad för svamp det är men kan inte för mitt liv hitta någon som stämmer in! Luktar lite sött, tycker jag. Några har som en knöl/böld precis under hatten, påminner lite om hjärtat på en kronärtskocka, har aldrig sett det förut.
Det är bra att berätta ungefär var “vårt bostadsområde” finns, men jag gissar det är i södra halvan av landet, och då KAN svampen vara pluggmusseron. Läs om den!
Har kollat mina upplandsfynd (1974-2019) av pluggmusseron, och så här tidigt på året har jag aldrig sett den, tidigast runt skiftet aug-sept - men 2020 är ju ett på många sätt märkligt år! “Fot-rot-tappen” är tämligen typisk för arten, men mlm framträdande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.