Dubbelkollar här med er på forumet för att försäkra mig om att ALLA svamparna på bild är kungschampinjon och att inte någon giftigt variant lyckats smyga sig in i fångsten…
Jag hittade idag ett antal (som jag är ganska säker på att det är kungschampinjon - dock har jag inte luktat på samtliga). De luktar starkt anis. Har redan hunnit torrkoka alla, torkat en stund och lagt in svampbitarna för styckfrysning och sedan i lufttät fryspåse för att enkelt ta fram vid behov.
Har tidigare ätit kungschampinjon då min far plockade dem och är ABSOLUT den godaste svampen jag någonsin har ätit. 10 ggr. godare än Karl Johan och kantareller. Gjorde ett stekprov på en utav dem och det smakade som det skulle: en smakexplosion (mkt fylligare än KJ) tillsammans med smör och salt!
I går var också en riktig turdag då jag hittade 2.3 kilo ljuvliga kantareller.
Du bör nog “renodla” din hög av svampar så att man kan se var och en! Nu vet man inte vad som döljer sig underst i högen!
Kul att du hittat så mycket svamp!
Champinjoner är inte mitt område, men nog tycker jag mig se kungschampinjoner och inget annat knepigt, men som Sven säger går det inte att se all svamp tillräckligt bra. Etersom du redan skurit ner svampen kan du ju omöjligt ta fler foton. Sen om du bör äta den eller ej om du kännner dig osäker är ditt eget beslut. En svampkonsulent jag känner brukar säga att det ska KÄNNAS bra att äta svampen. (Naturligtvis efter artbestämning. )
Jag har sett nästan ännu värre skräckexempel på “frågesvampar”! Vid en av vårasvamputställningar i Uppsala kom en besökare med en påse rensad svamp och ville veta vad det var! Eftertanken hade väl sent omsider vaknat till liv!
Tack för alla svar! Tillägg: är en nybörjare på svamp (tidigare endast kantareller, Karljohan, svart trumpetsvamp och höstkantareller) men tänker nu i sommar och höst börja upptäcka andra matsvampar. En riktigt kul hobby och dessutom gratis mat ute i naturen.
Gjorde lite mer efterforskning: i eftertanke så borde jag ha skurit foten och rispat hatten för att se en gulnad samt känt på lukten från alla exemplar. Men jag skar ner alla bitar tunt före torrkokning utan att se den karaktäristiska omedelbara gulnaden från förväxlingssvampen Giftchampinjon (Agaricus xanthoderma). “Påminner om en snöbollschampinjon, men skiljer sig från denna genom sin obehagliga doft och att den gulnar kraftigt omedelbart vid skrapning.” Kungschampinjon är så fantastiskt god, så, jag tar definitivt chansen att tillaga svampen.
Intressant att någon har lyckats kultivera denna fantastiska matsvamp: https://mycotopia.net/topic/14567-the-prince-agaricus-augustus-indoors/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.