Hej! I vår trädgård i Västerbotten växer ett gäng av dessa svampar. För 6 år sedan kapade vi ned två stora tallar precis intill där svamparna nu växer. De är mellan 4-20 cm stora, förra sommaren hittade jag en som säkert var 30 cm i diameter. Växer tätt mot marken och är svåra att ta bort (de sitter hårt!) Vad är det och hur blir vi av med dem? Jag tycker de är såå äckliga!
Det ser ut som unga exemplar av grovticka! De växer på tallrötter. Jag tycker de är vackra, särskilt som utvuxna. Inte så ofta man hittar grovticka. Mycket bra som färgsvamp, innehåller gult beständigt pigment.
Okej, Grovticka alltså. Blir nog ingen färgning men tack ändå för tipset! Är enda sättet att bli av med dem att ta bort tallrötterna under marken? Skickar en till bild som inte kom med i mitt första inlägg.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.