0 1160 visningar

4 svar

Svampar i vår gräsmatta

NuiCic

17 jul 2020 kl. 13:40

Hej,

Jag bor på landet utanför Linköping, postorten är Gammalkil, Östergötland. Här finns mycket skog, främst granskog men en del lövträd också.

Jag har plockat svamp i vår gräsmatta och jag tror mig ha identifierat dess art. Vi har häxringar i vår gräsmatta och de svampar jag plockat kan förekomma i eller omkring dessa.

Den största högen svamp som jag har plockat tror jag är nejlikbroskskivling (nejlikbrosking). Den har en ljus hatt, dock i varierande diameter från ca 2cm - 7cm, ljus undersida med glesa skivor, foten är hård och stum på de flesta svamparna.

Några av nejlikbroskingarna har en lite mörkare gulaktig färg på undersidan. Detta tänker jag beror på att de är fuktiga. Kan det stämma? En del av svamparna är nämligen fuktigare än andra och de fuktiga har en mörkare färg.

Bilden med näst mest svamp tror jag mig vara slåtterbroking. Den har en mer toppformad hatt, mörk undersida och något tätare skivor. Foten är mjuk.

Den tredje högen med minst svamp tror jag är champinjoner. Hatten är vit, undersidan mörk och skivorna täta. Foten är hård på en svamp, men mjukare på de andra. Tänker att detta kan ha att göra med hur duktig den är eller om den är maskangripen?

Jag vill gärna ha er hjälp mer min analys och få veta vad ni tror om den. Är den rätt eller är det andra svampar jag har på mitt bord?

Om jag har nejlikbrosking så har jag förstått att den är ätlig och ska vara god. Hur tillagar ni den?

0

K.e

18 jul 2020 kl. 23:24

Första bilden ser ut som slåtterbroking. Tredje ser ut som någonslags tråding…

0

Joachim Krumlinde

19 jul 2020 kl. 07:51

Första bilden är nejlikbroskskivling. Tredje kan vara slåtterbroking, ingen tråding.

0

HLilja

19 jul 2020 kl. 07:53

Jag tycker det ser ut som nejlikbroskskivling på översta bilden. Att de varierar i färg beroende oå väta/torka är helt naturligt för den arten.

0

Svampar i gräsmatta

Adrian

2 aug 2023 kl. 17:16

Hej,

Vad är detta för svampar? Är det riskfritt att tillaga och äta dom? Har hittat dom ute i gräsmattan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone