0 1376 visningar

10 svar

Blek kantarell?

Retroflex

19 jul 2020 kl. 19:47

Hittade denna svamp i skogen som ser ut som kantarell men är blekare och tjockare, framför allt foten. Jag tänkte att det var blek kantarell men dels ser inte hatten ut som en kantarell brukar på de stora svamparna och dels växte de i blandskog vilket de inte ska göra. Är det någon som vet?

0

HLilja

19 jul 2020 kl. 21:32

Sommarkantarellerna är blekare, torrare och kompaktare än höstkantarellerna, och godare med tycker jag.

0

HLilja

19 jul 2020 kl. 21:53

För att förtydliga: de heter inte sommar el höstkantareller utan bara kantareller. Men de skiljer sig ändå åt, de tidiga och de sena.

0

Retroflex

19 jul 2020 kl. 21:53

Tack. Men vet du om det verkligen är sommarkantarell?

Se bilden här som råkade komma i ett annat inlägg:
http://svampguiden.com/uploads/forum/2020/2020-07-19_h3jdzbk.jpg

0

Retroflex

19 jul 2020 kl. 21:56

Och för att förtydliga bilden så är den största 8 cm lång, har 1,3 cm tjock fot (diameter) och 3 cm hatt (diameter).

0

HLilja

19 jul 2020 kl. 22:02

Inte hundraprocentigt, men det är troligast.

0

JanAUppsala

20 jul 2020 kl. 10:03

Den vanliga kantarellen, den som på god svenska heter just ”kantarell”, har synnerligen varierande färg och ”utseende”, beroende på dels vilket trädslag den är sambo med, dels markens näringsinnehåll m.m – och på årstiden.
Då kantarellen bildar mykorrhiza med allehanda – nästan alla - våra träd (och buskar) och på de mest skiftande markslag och geologiska underlag, kan den också se ut ungefär hur den vill beträffande storlek, form och färg. Färgen kan variera från (nästan) helvit till knallgul ät det orangea hållet. Form och storlek kan vara allt från ynkligt liten eller spenslig till mycket stor och kraftig, nästan som ”storebror” – den bleka kantarellen, en annan ART!!
Sålunda kan man hitta kantareller av oerhört skiftande utseende, under en stor del av året och tillsammans med allehanda träd och buskar, mykorrhiza-kompisar.

0

HLilja

20 jul 2020 kl. 10:25

Tack Jan för klarläggande.För att förtydliga mitt senaste svar: troligast att det INTR är blek kantarell. Kanske onödigt av mig att blanda in termer som sommar o höstkantarell då det inte finns några arter som heter så. Men jag tänker så eftersom jag lagt märke till den skillnaden. Intressant Jan det där med trädslag och marktyp också! -inget jag funderat över tidigare.

0

JanAUppsala

20 jul 2020 kl. 13:09

Svamp har faktiskt varit en mycket viktig del av mitt liv, ända sedan före skolåldern, genom skolor och hela mitt skogliga yrkesliv – och är så än idag, c 23 år efter pensioneringen! Men till slut avtar ”det” väl – eller tar slut. Hoppas dock hinna hitta, skörda, laga till och äta ännu någon för mig ny matsvamp!

0

HLilja

20 jul 2020 kl. 15:26

Ja, förstår att du har lång erfarenhet och man blir lite nyfiken på vad du har jobbat med…
Jag har haft svamp “bara” som ett stort intresse i ca 40 år, tack vare en svampintresserad far och farmor.

0

Retroflex

20 jul 2020 kl. 18:54

Tack så nycket Jan och HLilja! Nu blir det kantareller till kvällsmat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone