Hej.
Nu när digitalkameror med bra kvalitet blivit billigare så är det många som har dessa. Detta tips lämpar sig för de som har en digitalkamera som fotograferar i sk. RAW format (oprocessad bild) och som dessutom har “något” verktyg ex.vis photoshop som stödjer RAW format.
Om du plockar hem svampen och lägger den på ett vitt papper, så kan du använda vitbalanseringen i ex.vis photoshops “Camera RAW” funktionalitet för att justera färgtemperaturen på bilden (så du får färgerna så exakt som möjligt).
Om du fotograferar svampen i skogen, ha med dig ett papper som du kan lägga i utkanten av bilden, på så sätt kan du justera vitbalansen mot detta och sen beskära bilden (crop) så pappret inte syns.
Om man väljer att fotografera i JPEG(JPG) så gör kameran en “trolig” vitjustering som gör att färger kan bli fel….violett kan bli brunt, grönt kan bli blått osv. Olika typer av kameror gör detta olika bra. Även om man har en “bara jpeg” kamera så kan man dra nytta av tipset att ha med ett papper i bilden, för man kan påverka vitbalansförhållandet även för dessa i photoshop. (Gör ett nivå/level lager/layer och justera till det vita blir så vitt som du upplever att det skall vara).
LOL
Han skriver ju så att jag fattar precis, och jag har inte ens photoshop, och inte heller systemkamera.
Men förresten, får man inte vända sig till photoshopproffs här?
De får inga tips förrän alla andra är på samma nivå?
Det har blivit ett riktigt humoristiskt forum det här, med alla pikar och missförstånd som dyker upp.
Jättesmart tips - gäller även annan naturfotografering, eller närhelst man är noga med färgen. Lugna ned dig lite Charina…läs några gånger till. Vad Fotografen vill säga är att om man har ett vitt papper som referens så vet man ju hur ett vitt papper ser ut. Sedan kan man justera färger i det EVENTUELLA redigeringsprogram man har. OCH har man inget redigeringsprogram kan man låta papperet vara med på bilden så kan ju alla som ser bilden dra sina slutsatser om färgen på svampen med ledning av färgen på det vita papperet. Papperet blir på så sätt en färgreferens. Jättesmart!!
Charina! Ditt flåt känns fint. Har stått en timma vid strykbrädan och grubblat lite över all ilska och varför en del måste “mästra” hela tiden (menar inte dig för jag har inte läst dina tidigare inlägg). Ställde själv en fråga nyligen och fick en del konstiga svar men även att en viss svamp fått nytt namn. Men att vissa kunde erkänna det, nä nä. Ödmjukhet är en dygd och att kunna säga förlåt och även förlåta är bra egenskaper.
...allvarligt nu fotogrqaf, tips för fotografering är ju bra men just att presentera RAW-formatet och (manuell) vitbalansering här på svampguiden utan att skriva en full artikel om någon RAW-konverterare och hur man hanterar den är väl ändå rätt meningslöst? Utan att kunna bildbehandling ger det knappast bättre bilder, snarare tvärtom.
Jag skulle hellre vilja råda alla att se/läsa ljuset samt tipsa om något stöd för att slippa rörelseoskärpa. Ljuset, kolla av hur skuggorna faller. Sidljus eller solen bakom men försök undvika motjus.. För stabila bilder vill jag rekommendera en bönpåse. Sy en liten kudde i slitstarkt tyg och fyll med bönor så den går att forma mot kameran. Det är ett perfekt stöd (stadigare än många stativ) och fungerar toppen i markläge.
/Lotta
Vad gäller vitbalansering mha vitt papper (och vidare justering av nivåer utifrån det) kan det vara nödvändigt med skaplig skärmkalibrering. En bra artikel om hur man kalibrerar skärmen finns på fotosidan, direktlänk: http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm Vidare finns mycket annat matnyttigt också där under artiklar-fotoskola.
/Lotta
Om jag skulle skriva arga inlägg i alla forum där folk skriver sånt jag inte begriper så hade jag fått ta tjänstledigt och ha datorn på dygnet runt. Jag kan ju börja angripa alla som skriver om svampfärgning här på forumet, t.ex. Fullständigt ointressant för mig, alltså bör det inte överhuvudtaget förekomma här på SvampGuiden… eller?
Nyckelordet är väl “målgrupp”.
Fotografens inlägg var ett sakligt, korrekt och mycket användbart tips för sådana människor som är eller kanske börjar bli intresserade av att ta svampfotografering på lite större allvar.
Glömde ett stycke när jag klippte in inlägget ovan, nämligen att det krävs ett jämnt ljus för att det med vitt papper vid sidan av ska fungera. Hamnar t.ex papperet i skugga funkar det inte, men är ljuset jämnt och skärmen skapligt kalibrerad så är tipset bra, (men ännu bättre att se på alla färger vid justeringen i nivåer än bara vitan.)
Go’morron Sverige! Har fotograferat sedan medlet av 70-talet med diverse kameror och har lärt mig att ta flera bilder av samma objekt med olika inställningar. Oftast har jag fått minst en bra bild! Man behöver inte krångla till det, om man inte vill! Stativ eller bönpåse är bra - och naturligtvis självutlösare!
Enda “problemet” som jag har märkt vid gammainställningar av skärmen är att tyvärr så har 95% av alla sina skärmar inställda fel.
Mao…eftersom jag har en kalibrerad skärm så har jag fulla gråskalor på på alla färgerna så både är och ser bilderna bra ut.
Men för “de andra 95%” som ej har ändrat inställningarna sen de köpte skärmen, upplevs de som mörka.
Så för sådant som jag vet skall läggas ut på internet så brukar jag skruva upp “brightness” lite i bilderna så att även de med okalibrerade skärmar skall kunna dra nytta av dem.
Fotograf2 hade med följande länk
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm
Dvs när man ställer in sin skärm så att färger representeras korrekt. Det är detta förfarande som jag kallar kalibrering av skärm.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.