0 377 visningar

31 svar

Tips vid fotografering.

Fotografen

28 sep 2006 kl. 14:57

Hej.
Nu när digitalkameror med bra kvalitet blivit billigare så är det många som har dessa. Detta tips lämpar sig för de som har en digitalkamera som fotograferar i sk. RAW format (oprocessad bild) och som dessutom har “något” verktyg ex.vis photoshop som stödjer RAW format.
Om du plockar hem svampen och lägger den på ett vitt papper, så kan du använda vitbalanseringen i ex.vis photoshops “Camera RAW” funktionalitet för att justera färgtemperaturen på bilden (så du får färgerna så exakt som möjligt).
Om du fotograferar svampen i skogen, ha med dig ett papper som du kan lägga i utkanten av bilden, på så sätt kan du justera vitbalansen mot detta och sen beskära bilden (crop) så pappret inte syns.

Om man väljer att fotografera i JPEG(JPG) så gör kameran en “trolig” vitjustering som gör att färger kan bli fel….violett kan bli brunt, grönt kan bli blått osv. Olika typer av kameror gör detta olika bra. Även om man har en “bara jpeg” kamera så kan man dra nytta av tipset att ha med ett papper i bilden, för man kan påverka vitbalansförhållandet även för dessa i photoshop. (Gör ett nivå/level lager/layer och justera till det vita blir så vitt som du upplever att det skall vara).

0

Charina

28 sep 2006 kl. 15:27

Jamen så bra!
Då kommer du hem o hjälper oss med detta då eller?
*syrligt*

Irriterad på messersmittar..

0

Skivan

28 sep 2006 kl. 15:48

Bra tips, men om det som ser vitt och bra ut i en dator, kanske ser rött eller grönt ut i en annan?

0

Annette Landin

28 sep 2006 kl. 15:49

Det där med vitbalansen var ett bra tips!

0

Trumpelisa

28 sep 2006 kl. 15:50

Inte för att jag har någon kamera så att jag behöver skämmas över dåliga bilder men nog tycker jag att Fotografens tips inte lät “Messerschmidt”-aktigt. Varför är en del så argsinta?

0

Charina

28 sep 2006 kl. 15:52

Därför att jag fattar inte ett skit vad han jiddrar om!

0

Bra tips

28 sep 2006 kl. 16:01

Charina, varför så aggresiv ?
Fotografen vill ju bara “hjälpa till” och sedan att du inte fattar någonting är väl inte hans problem.

0

Charina

28 sep 2006 kl. 16:05

Jo, det är det faktiskt.
Han ska kunna skriva så att alla begriper.Annars är det ingen ide..
Han vänder sig bara till de som är Photoshoproffs.

0

Lustigkurren

28 sep 2006 kl. 16:10

LOL

Han skriver ju så att jag fattar precis, och jag har inte ens photoshop, och inte heller systemkamera.

Men förresten, får man inte vända sig till photoshopproffs här?
De får inga tips förrän alla andra är på samma nivå?

Det har blivit ett riktigt humoristiskt forum det här, med alla pikar och missförstånd som dyker upp.

0

Charina kastar en skunk på Lustigkurren

28 sep 2006 kl. 16:14

Jag bara undrar om han har svårt för att se vad bilderna föreställer?

0

Lustigkurren kastar en gammal svamp på Charina

28 sep 2006 kl. 16:20

Jamen säg det då (vad du menar).

0

Annelie

28 sep 2006 kl. 16:23

jätte trevligt med människor som vill dela med sig av sin kunskap. Dom som inte uppskattar det kan ju vara tyst. Känn dig träffad Charina. Förstår du inte så klanka inte på dom som vill hjälpa.

0

Tips vid fotografering inkl. Charina

Nina H

28 sep 2006 kl. 16:31

Jättesmart tips - gäller även annan naturfotografering, eller närhelst man är noga med färgen. Lugna ned dig lite Charina…läs några gånger till. Vad Fotografen vill säga är att om man har ett vitt papper som referens så vet man ju hur ett vitt papper ser ut. Sedan kan man justera färger i det EVENTUELLA redigeringsprogram man har. OCH har man inget redigeringsprogram kan man låta papperet vara med på bilden så kan ju alla som ser bilden dra sina slutsatser om färgen på svampen med ledning av färgen på det vita papperet. Papperet blir på så sätt en färgreferens. Jättesmart!!

0

pfifferling

28 sep 2006 kl. 16:33

Ja jag tycker att det är helt ok med lite bror duktig råd och bara kul. Jag tycker dessutom att det va enkelt klart och redigt, skulle bara vilja tipsa Charina om att hon kan gå in i datorn också och ändra gammavärdet om så skulle önskas. Lycka till med bilder

0

Holken

28 sep 2006 kl. 17:15

Om man läser tidigare inlägg, så ser man ganska snabbt att Charina är den som alltid ska vara messerschmidt!

0

Charina (fullständigt ärlig)

28 sep 2006 kl. 17:46

Skiter i Holken *L*
Jag är definitivt ingen messersmitt.
Jag vill bara att det ska förklaras så att alla begriper.
Jag gjorde inte det!!!

Är i affekt!
(skrev en massa dynga här som jag sedan raderade eftersom jag skulle ha ångrat det)
Flåt!

0

Trumpelisa

28 sep 2006 kl. 18:33

Charina! Ditt flåt känns fint. Har stått en timma vid strykbrädan och grubblat lite över all ilska och varför en del måste “mästra” hela tiden (menar inte dig för jag har inte läst dina tidigare inlägg). Ställde själv en fråga nyligen och fick en del konstiga svar men även att en viss svamp fått nytt namn. Men att vissa kunde erkänna det, nä nä. Ödmjukhet är en dygd och att kunna säga förlåt och även förlåta är bra egenskaper.

0

Men..

Fotograf2

28 sep 2006 kl. 18:40

...allvarligt nu fotogrqaf, tips för fotografering är ju bra men just att presentera RAW-formatet och (manuell) vitbalansering här på svampguiden utan att skriva en full artikel om någon RAW-konverterare och hur man hanterar den är väl ändå rätt meningslöst? Utan att kunna bildbehandling ger det knappast bättre bilder, snarare tvärtom.

Jag skulle hellre vilja råda alla att se/läsa ljuset samt tipsa om något stöd för att slippa rörelseoskärpa. Ljuset, kolla av hur skuggorna faller. Sidljus eller solen bakom men försök undvika motjus.. För stabila bilder vill jag rekommendera en bönpåse. Sy en liten kudde i slitstarkt tyg och fyll med bönor så den går att forma mot kameran. Det är ett perfekt stöd (stadigare än många stativ) och fungerar toppen i markläge.

/Lotta

0

jesus...

Göran H

28 sep 2006 kl. 21:11

Den här tråden har varit mycket underhållande.

0

En grej till om färgerna

Fotograf2

28 sep 2006 kl. 21:13

Vad gäller vitbalansering mha vitt papper (och vidare justering av nivåer utifrån det) kan det vara nödvändigt med skaplig skärmkalibrering. En bra artikel om hur man kalibrerar skärmen finns på fotosidan, direktlänk: http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm Vidare finns mycket annat matnyttigt också där under artiklar-fotoskola.

/Lotta

0

Daniel Persson

28 sep 2006 kl. 21:25

Om jag skulle skriva arga inlägg i alla forum där folk skriver sånt jag inte begriper så hade jag fått ta tjänstledigt och ha datorn på dygnet runt. Jag kan ju börja angripa alla som skriver om svampfärgning här på forumet, t.ex. Fullständigt ointressant för mig, alltså bör det inte överhuvudtaget förekomma här på SvampGuiden… eller?

Nyckelordet är väl “målgrupp”.

Fotografens inlägg var ett sakligt, korrekt och mycket användbart tips för sådana människor som är eller kanske börjar bli intresserade av att ta svampfotografering på lite större allvar.

0

Jämnt ljus

Fotograf2

28 sep 2006 kl. 21:28

Glömde ett stycke när jag klippte in inlägget ovan, nämligen att det krävs ett jämnt ljus för att det med vitt papper vid sidan av ska fungera. Hamnar t.ex papperet i skugga funkar det inte, men är ljuset jämnt och skärmen skapligt kalibrerad så är tipset bra, (men ännu bättre att se på alla färger vid justeringen i nivåer än bara vitan.)

0

Jämnt ljus

Kenneth

29 sep 2006 kl. 07:37

Go’morron Sverige! Har fotograferat sedan medlet av 70-talet med diverse kameror och har lärt mig att ta flera bilder av samma objekt med olika inställningar. Oftast har jag fått minst en bra bild! Man behöver inte krångla till det, om man inte vill! Stativ eller bönpåse är bra - och naturligtvis självutlösare!

0

Jämnt ljus

Kapten Hammock

29 sep 2006 kl. 08:14

En så‘n tajming! Hade tänkt ge mig ut och leta efter ett ministativ i helgen, men det där med bönpåsen låter ju väldigt finurligt. Tackar för tipset!

0

Jämnt ljus

Kapten Hammock

29 sep 2006 kl. 08:17

...fast är det inte enklare att helt enkelt lägga bönorna i en plastpåse? Skyddar mot fuktig mossa oxå.

0

läskunnig amatörfotograf

29 sep 2006 kl. 09:03

Tack för bra fototips! Både med vitt papper som referens och bönpåsen.

0

Michael Krikorev

29 sep 2006 kl. 10:18

Tack “Fotografen” för bra fototips och tack Lotta “Fotograf2” för tips om bönpåsen! Ska absolut testa. Brukar köra med stativ men brukar bli bökigt när man ska ner långt i mossan ;-)

0

pfiferling

29 sep 2006 kl. 10:22

Vid behov också kanske nödproviant, tar med som tips tack!

0

Gammainställning.

Magnus Karlsson

30 sep 2006 kl. 11:32

Enda “problemet” som jag har märkt vid gammainställningar av skärmen är att tyvärr så har 95% av alla sina skärmar inställda fel.
Mao…eftersom jag har en kalibrerad skärm så har jag fulla gråskalor på på alla färgerna så både är och ser bilderna bra ut.
Men för “de andra 95%” som ej har ändrat inställningarna sen de köpte skärmen, upplevs de som mörka.
Så för sådant som jag vet skall läggas ut på internet så brukar jag skruva upp “brightness” lite i bilderna så att även de med okalibrerade skärmar skall kunna dra nytta av dem.

0

Gammainställning.

Gula

30 sep 2006 kl. 11:36

Vad är en kalibrerad skärm??

0

Gammainställning.

Magnus Karlsson

30 sep 2006 kl. 11:52

Fotograf2 hade med följande länk
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Dvs när man ställer in sin skärm så att färger representeras korrekt. Det är detta förfarande som jag kallar kalibrering av skärm.

0

Gammainställning.

Gula

30 sep 2006 kl. 11:59

TACK !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone