Hej!
Nära hemma i Nyköping i Södermanland har jag idag hittat under några lindar längst gatan två soppar som ser ut som stensoppar men de har äpelsinfärgade undersidor och fötter. Kan någon hjälpa att identifiera?
Är de ätliga?
Tacksam för svar.
Svårt (för mig) att avgöra/gissa med hjälp av bilden på “soppungarna”, men ett förslag är den mer eller giftiga eldsoppen.
Eller kanske blodsopp?
3 bilder till.
Tack till Jan och HLilja för dina svar. Uppskattad. Spännande att lära mig om eldsopp och blodsopp.
Det är inte lätt att identifiera två unga soppar som Jan har sagt.
Jag tycker att eldsopp och blodsopp är nästan likadana eftersom båda har olivfärgade hattar, gult kött och undersidor som blånar vid beröring. Men jag tror att jag ser ådernät på fötterna så de kan vara eldsoppar.
Ja eldsopoen har mörkt ådernät och blodsoppen har röda prickar, mycket tätt.
Ryman och Nylén anger tyvärr båda eldsopp ”med ek och bok”. Jag har åtskilliga fall, där eldsoppen bildat mykorrhiza med björk – och med många, många fler ”ädla lövträd” än just ek och bok, bl.a.lind, och även med flera andra ”icke ädla”!
Googla på t.ex. ”mykorrhiza, eldsopp” och läs!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.