Uppsala Tall och Granskog
Någon som kan hjälpa mig att artbestämma?
Mvh.
Bild på stammen som är lätt rosa
Kan det vara storkremlan möjligen?
Alltför dåliga bilder på “rensad”.kremla, öckså färgmässigt. Smaka på skivorna, spotta om så behövs. Om smaken är bra, så är kremlan god. Gäller bara kremlor!
Bilderna KAN ev. möjligen föreställa storkremla, en typisk tallsvamp!
Läs vad som skrivs om att smaka på kremlor här: http://svampguiden.com/kremlor/
I går? skrev jag en egen variation på samma kremle-tema - idag får den här angivna duga!
Kremlorna är på flera sätt ypperliga matsvampar. Man behöver t.ex. inte veta vilken art man skördar; det är bara att ta ett litet smakprov av de råa skivorna, tugga, smaka och spotta ut. Är smaken mild och god är det en ätlig och god kremla; är den skarp är kremlan ingen bra matsvamp. Det finns dock undantag, bl.a. just grönkremlan, vilken som rå är ganska skarp i smaken. Observera dock noga att denna enkla test BARA gäller kremlor och absolut INGA andra svampar!
Ungefär så skrev jag häromdan.. Det gäller fortfarande!
Tack för att du tog dig tid att svara!
Jag ska göra smaktestet, Som endast gäller Kremlor! Hur vill du att bilder ska tas för att de vara lättare att artbestämma, orensade?
Ja - och rena. Och bilden ska “någorlunda perfekt” återge rätt färg, Alla som svarar på frågor vill se en naturligt återgiven färg. Dagsljus “utan sol” är en bra belysning.
Ja - och rena. Och bilden ska “någorlunda perfekt” återge rätt färg, Alla som svarar på frågor vill se en naturligt återgiven färg. Dagsljus “utan sol” är en bra belysning.
Färgen på hatten är i överensstämmande med som den ser ut i verkligheten. Jag ska spara hela foten orensad nästa gång. Provsmakningen gav en mild smak men i övrigt inget gott. Så den blir nog inte uppäten.
Hatthudsfärgen ÄR inte bra - och en kremla som är mild i smaken överträffar de flesta andra matsvampar.
Ok, vilka hatthudsfärger är bra?
Korrekt återgivna!
Ja och det är min svamp till 100% rätt i färgerna. Förstår inte hit du kan säga att färgerna inte stämmer då du inte har svampen i din hand
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.