Gulnar vid skrapning. Hittad vid en hästhagen.
Visst är detta en kungschampinjon? Visst ät den ätbar?
Javisst, och den mycket mer än ätbar - den är jättegod!
Tack för svaret. Kan man äta både fot och hatt eller är det bara hatten man kan äta? Det är första gången jag hittar champinjoner.
Ska det förberedas på något särskilt sätt eller kan den lagas på samma sätt som kantarelle
Hela svampen bra, men hatten givetvis bäst. Tycker den är bäst smörstekt och lagom saltad. Ät och nju!
Tusen tack Jan för dina svar. Ska njuta av det ikväll. Får jag fråga en sak till?
Bara hattarna väger 250 g. Det står att det inte är bra att äta mycket kungschampinjon då det innehåller mycket kadmium. Så jag skulle vilja äta en del och sen spara en del till senare. Kan man frysa dessa svampar? Måste man förväll de i såna fall eller kan man frysa de skivade som de är? Eller är det bäst att torka dessa?
Tacksam för svar.
Javisst, jag brukar kalla det “smälta ner”; alltså helt enkelt “döda” svampen, i stort sett i dess egen vätska (om den inte är alltför torr), låta den svalna - och fryser den.
Kadmiumrisken är nog inte så stor om du inte frossar mlm oavbrutet, men försiktighet är en billig dygd!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.