Jag flyttade till en skogstomt norr om Motala förra våren. På tomten har jag en liten samling kantareller, som tyvärr står på fel plats då jag skall lägga om infarten.
Det vore väldigt fint om jag kunde gräva upp en stor torva och flytta den till ett lämpligare ställe. Är detta möjligt?
Kantarellen är en mykorrhizasvamp som vill ha träd eller buskar av rätt art att samleva/verka med. Du bör kolla vilka träd eller buskar som nu står inom möjligt “samarbetsavstånd” och således kan vara “partners” till dina kantareller. Jag vet inte hur kort bit du tänker flytta kantarellmycelet - det KAN t.o.m. vara möjligt att stanna kvar inom samma rotsystem! Det är i varje fall bra, om du har samma träd- eller busk-art inom räckhåll för kantarellmycelet! Jag har tidigare spånat lite om detta, bl.a. här: http://svampguiden.com/forum/visa/271590 Googla på ”kantarell, mykorrhiza, svampguiden, jan a -så hittar du mer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.