0 419 visningar

16 svar

Vad heter den här?

Malla

28 sep 2006 kl. 16:37

Jag var på en liten promenad i skogen och hittade några svampar som jag gära vill veta vad de heter. Det finns så många duktiga kännare här så jag hoppas på svar.

0

Malla

28 sep 2006 kl. 16:42

Jag glömde säga att den växte under en liten gran. Den doftar något unket och har klar gula skivor.

0

Bo E

28 sep 2006 kl. 16:43

gissningsvis är de gula svavelmusseron, inte ätliga.

Möjligen är den jordiga svampen på bild 2 en rimskivling.
Kolla rimskivling i databasen.

Den är kanske ingen nybörjarsvamp, men väl värd att lära sig om man blir lite van i svampskogen.
Lycka till och invänta gärna fler svar.
Svavelmusseron är jagh inte 100% på att det är nämligen.

0

Malla

28 sep 2006 kl. 16:50

Alla är samma svamp, dom växte alla ur samma “rot”, Rimskivlingen känner jag den ligger just nu i stekpannan. Denhär vill jag bara veta vad den heter, tack ska du ha, jag gissar också på någon museron.

0

Bo E

28 sep 2006 kl. 16:56

Den heter
Tricholoma sulphureum
på latin och på bilderna i databasen liknar den dina, fast kanske lite mörkare och kraftigare fot…kolla själv där eller sök fler bilder på google med det latinska namnet!

Lycka till!

0

Michael Krikorev

28 sep 2006 kl. 16:57

Det ser ut att kunna vara riddarmusseron, den lite spensligare arten som växer med asp:
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_flavovirens

0

Bo E

28 sep 2006 kl. 17:10

Tack Michael!
Har inte svavelmusseronen gulare färg än riddarmusseronen eller är det individuella skillnader mer än artskillnader?

0

Michael Krikorev

28 sep 2006 kl. 17:17

Svavelmusseron har gult kött och luktar starkt, fränt och illa. Den har inga bruna “fräknar” på hatten som riddarmusseronen har. Köttet är vitt hos riddarmusseronen.

0

Malla

28 sep 2006 kl. 17:34

Enligt beskrivningen i svampguiden lutar det nog mot Riddarmusseron, vitt till vitgult kött svavelgula skivor, mjöllukt svag, jag tror på det. Tack!

0

Bo E

28 sep 2006 kl. 17:38

Tack igen Michael!

Nu förstår jag skillnaden och tror inte risk för förväxling är så stor.
Men enligt databasen ska man kanske se upp med riddarmusseronen som matsvamp i alla fall, om det är samma art som i Frankrike då?

0

Charina

28 sep 2006 kl. 17:40

VARFÖR FÅR JAG INTE UPP NÅN BILD.
Sorry, (jäkla caps lock)..
Får bara ett mess om att det finns ingen bild

0

Michael Krikorev

28 sep 2006 kl. 18:01

Till Bo: Jag har slutat äta riddarmusseron just p.g.a. osäkerheten som uppstått efter förgiftningsfallen i Frankrike, men å andra sidan har jag aldrig tyckt om musseroner så jag saknar den inte. Smaken är olika. Jag äter helst blodriskor, mandelriska, kremlor, blek taggsvamp, kungschampinjon, stolt fjällskivling, svart och rödgul trumpet… Jag äter mer sällan soppar och nästan aldrig musseroner.

Till Charina: När det är mycket besökare på hemsidan som försöker öppna bifogade bilder samtidigt så får man meddelande om att “ingen bild finns”. Det beror på för hög belastning på webbservern men det är bara att vara envis och försöka igen efter en stund.

0

Bo E

28 sep 2006 kl. 18:04

Michael: instämmer fast äter gärna blåmusseron…hoppas den inte oxå blir klassad som giftig, för den kan gå till ordentligt på senhösten.

0

Tack till

Charina

28 sep 2006 kl. 18:19

Mikael K.

0

Hans Myhre

28 sep 2006 kl. 20:24

Det her kan også være Tricholoma aestuans, en meget bitter dobbeltgjenger til Riddermusserong som har lang stilk og liten hatt og stilken smalner litt mot hatten. Normalt har riddermusserongen større hatt i forhold til stilkens lengde.

0

SvenD

28 sep 2006 kl. 20:30

Testa streckmusseronen, Michael! Jag tycker det är en av de läckraste svamparna!

0

Michael Krikorev

28 sep 2006 kl. 20:45

Bitter riddarmusseron som Hans nämner är lik riddarmusseron men har en mer toppig hatt, blekare skivor och är bitter i smaken. Den saknar också riddarmusseronens “fräknar”:
http://svampguiden.com/art/visa/tricholoma_aestuans

Sven D: Tack för tipset. Jag har smakat streckmusseron, ingen av mina favoriter men helt ok! Det finns en hel del av dem just nu i Stockholmstrakten. Det är också gott om svart trumpetsvamp och blek taggsvamp här just nu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone