1 788 visningar

4 svar

Två svampar, osäker på sort

svampiskogen

2 aug 2020 kl. 15:45

Hittade i Borås-trakten. Gran och lövskog.
Bilden med den delade svampen är största frågetecknet. Hittar ingen bra referens.

Den andra är misstänkt tegelkremla.

Tacksam för hjälp att identifiera!

0

JanAUppsala

2 aug 2020 kl. 16:06

Ja tegelkremlan är nog OK, men den första verkar vara en spindling, möjl. gul, och/men den ska vara ganska slemmig…

0

svampiskogen

2 aug 2020 kl. 19:29

Tack för tipset! Jag sökte runt lite och eventuellt kan det vara en Gyllenspindling (https://artfakta.se/artbestamning/taxon/426). Den var dock inte direkt slemmig.

Det blev att jag smakade på den och än så länge mår jag bra :)

0

HLilja

2 aug 2020 kl. 19:38

Smakat?? Du har väl inte ätit en okänd svamp!?
Gör aldrig det!!
De allra värsta förgiftningarna kan dröja innan man märker av några symptom, och då kan det vara för sent… Men eftersom din svamp inte hör till de fåtalet kända dödliga svamparna så tror jag inte du behöver vara så rädd…om du nu menar att du har ätit av den. Du kanske menade att du tuggade lite rå svamp och spottade ut.

0

PeterS

3 aug 2020 kl. 05:25

Hattfärgen säger Ullspindling.  Cortinarius laniger. Men det är bara ett förslag. Den växer med Gran.
Gyllenspindling är det inte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone