Denna svamp växte i en gammal bok - och ekskog i Västervik. Hatten är ovalt formad samt hårbeklädd och grönbrun. Håren/filtarna ser ut att vara betydligt mörkare än hatten. Skivorna är vitgula/smutsgula och ganska täta samt ser delvis ut att vara gaffelgrenade. Foten är långsmal med en knöl längst ner och ser strimmig ut. Den är mestadels gulgrön men slår även över i vitt på vissa ställen. Jag bifogar även en bild på den exakta växtplatsen.
Jag tror att det här är en tråding och om så är fallet så är väl de horribla när det gäller artbestämning, även om jag tycker denna art ser rätt säregen ut.
Jo, nog ser det ut som en tråding och som du skriver så är de knepiga att artbestämma utan mikroskop. Doften kan vara en ledtråd. En del har mjöl/spermatisk doft, men honung, päron ,marsipan, cider mm förekommer. Fotknölen är också ett bra kännetecken på en del trådingar, t ex Halmgul tråding.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.