Det är en riska, av vilken art går inte att säga säkert m hj av en inomhusbild med felaktig färgåtergivning. Med dagsljusbild, visande ffa hattöversidan, uppgift om saftens färg och “smak”, och om trädslag inom c 10 m, finns en bättre möjlighet. Det är dock garanterat ingen av de godaste riskorna!
Tack för svar. Jag ska vara mer utförlig nästa gång jag skriver här.
Det fanns förhoppningar att det skulle vara fläckkantarell utifrån deras doft, en doft som påminner om en mild variant av kantarell, varför jag tog med dem hem.
Jag är novis och litar på er, dock, dessa svampar är mer lik fläckkantarell än lakritsriska enligt de bilder som finns i Nya svampboken av Holmberg & Marklund (2018).
Blöder den? Vad är det för storlek? Lakritsriska är stor och kraftig, fläckkantarell liten och späd…
Ja, fläckkantarellen riskerar ockå att bli fläckig. Tycker dock dina svampar inte är speciellt fläckkantarellika utan alltför grovbenta. Men det är kul med variation i svampskogen!
Det är gråriska, Lactarius vietus. Ingen matsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.