0 769 visningar

4 svar

Riska, kremla eller något annat?

Oskar 19 år Småland

7 aug 2020 kl. 21:51

Den här svampen växte under en bok, men det fanns tallar precis runtomkring också. I Solstadström, innan Västervik. Hatten är mjöligt vit samt gul inåt kanten. Den har en tydlig hattkant som går över i vitgult. Man kan säga att formen är pucklig/oval. Undersidan är smutsgul och ser ut att ha blött, vilket tyder på en riska. Svampen hade en framträdande doft av skaldjur. Foten är väldigt kort, pucklig och vitgrå.
Som sagt, antagligen någon riska och jag tänkte först på vitriska, men den är väl för liten för den va? + att vitriskan väl är pucklig inåt.

0

PeterS

8 aug 2020 kl. 06:06

Hej Oskar.. Visst går skivorna mot rosa i färgen.
Var den sammetsliknande på ovansidan hatten.
Fruktkroppen var lite mjuk eller.. Blödde den när du bröt i den. Annars kan det vara snigelspår.

Vill gärna tro att du hittat mjölskivling… Fast jagkan ha fel.
Får se någon tycker något annat.

1

bra svar

Joachim Krumlinde

8 aug 2020 kl. 08:27

Det finns tydliga spår av mjölksaft på skivorna, så visst är det någon av de vita riskorna.

0

Oskar 19 år Småland

8 aug 2020 kl. 08:43

Hej igen!
Mjölskivling visste jag att det inte var, för då hade jag inte frågat. ;) Men tack ändå Peter! Också tack till Joachim för att du bekräftade min teori. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone