0 837 visningar

4 svar

Ytterligare svamp i gräsmattan

Christoffer

24 aug 2020 kl. 08:30

Hej,

Jag hittade en ny svamp i gräsmattan som verkar ha skjutit upp över en natt. Slåtterbroklingarna var relativt lätta att identifiera, men dessa vet jag inte ens var jag ska börja.

Vad är det för svamp och hur blir jag av med dem?
Vill tro att jag fått barnen att förstå att de inte ska ta i okända svampar, men det finns inga garantier med barn.

Gräsmattan såddes för ca. 2 år sedan och jag misstänker att entreprenörerna grävde ner gamla träd och stubbar en bit ner i jorden innan de lade på matjord. - Kan det vara därför vi får olika svampar i gräset?

Tacksam för svar och tips!

0

SvenD

24 aug 2020 kl. 09:25

Någon av bläcksvamparna, ev. dunbläcksvamp (men det finns andra liknande).

0

SvenD

24 aug 2020 kl. 09:46

Ska också tillägga att jag inte hittar några uppgifter på att denna typ av spröda bläcksvampar skulle vara giftig. Grå bläcksvamp (Coprinopsis atramentaria) är giftig, innehåller antabus-liknande ämne). Du kan läsa om den på                                                                                                                                                                            Svampguiden! Tycker din svamp är klenare än grå bläcksvamp.

0

Christoffer

24 aug 2020 kl. 12:39

Tack!
Ja, den är väldigt spröd, påminner om en väldigt tunn maskros i stjälken/stammen.
Ska kika lite på bläcksvampar!

0

Christoffer

24 aug 2020 kl. 12:44

Efter en googling på bläcksvamp så kan jag konstatera att det troligtvis rör sig om en Veckad bläcksvamp!
Ingen matsvamp, men verkar inte vara giftig heller. Den åker i gräsklipparen tillsammans med de andra :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone