0 1010 visningar

3 svar

Grävningar och uppriven mossa

James L

29 aug 2020 kl. 22:44

Hej!

Jag är nybörjare på svamp, första säsongen jag plockar, men har lärt mig lite och plockat en god del kantareller och tagg.

Nu får jag verkligen fråga för jag fattar inget alls. Allt jag har läst om svamp säger typ, ta inte allt från stället och lämna (tex kantareller) de små typ under 2cm så de kan växa och man kan komma tillbaka om några veckor. Samtidigt att man helst ska använda kniv och inte få med roten.

Om detta är så... Nästan varje ställe jag kommer till ser det ut som något djur varit där och grävt, slängt mossan överallt - eventuellt någon med en spade. Det finns ingenting kvar. Jag har lämnat de små och kommit tillbaka 2 veckor senare, nu har dem ställen fått samma behandling. Allt ska tas och inget lämnas tydligen.

Är detta något alla gör? Jag förstår inte direkt tänkandet. Kan någon mer erfaren med kunskap tala om vad som hänt eventuellt om jag missuppfattat hur man ska plocka?

Mvh James

0

TommyD

30 aug 2020 kl. 07:01

Det kan nog vara vildsvin som varit i farten.

0

HLilja

30 aug 2020 kl. 07:58

Ja det låter som något djur.
Men vad det gäller att spara små kantareller och komma tillbaka när de vuxit till sig är min erfarenhet att det inte funkar om man går ”där alla andra går”, där gäller det ju att komma först, före de andra….
Ett tips är att gå där det inte är så inbjudande, alltså inte utmed stora upptrampade leder. Jag brukar ofta ge mig upp på bergen i skogen, det undviker många eftersom det kräver mer. Min far brukar gå till avlägsna ställen där han ibland behöver gå genom täta granplanteringar, över hyggen eller mossar, han är en kantarellplockare av stora mått.

0

JanAUppsala

30 aug 2020 kl. 11:06

Hur man bör hantera ”svampkart”/småttingar, beror till stor del vilken ”typ” av svamp det handlar om. Just kantarellarterna och trumpetsvamparna, som alla växer relativt sakta, kan man ge någon veckas tillväxttid eller lite mer, men alla snabbväxande, ömtåligare (larvangreppsutsatta) svampar, t.ex. soppar, champinjoner, kremlor och riskor, plockas med fördel bums, iss oavsett storlek. Ibland kan man dock luras på konfekten av skogens vilda djur - bl.a. våra hjortdjur som ibland skördar de sparade godsakerna. Vildsvinen skövlar!, så har man såna i trakten är ingen sparsamhet lönsam!
Jag skär aldrig av en marksvamp med kniv, utan drar upp den och grovrensar. Mandelriskorna får dock i allmänhet följa med hem i obeskuret tillstånd i egen korg eller påse.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone