0 1010 visningar

3 svar

Grävningar och uppriven mossa

James L

29 aug 2020 kl. 22:44

Hej!

Jag är nybörjare på svamp, första säsongen jag plockar, men har lärt mig lite och plockat en god del kantareller och tagg.

Nu får jag verkligen fråga för jag fattar inget alls. Allt jag har läst om svamp säger typ, ta inte allt från stället och lämna (tex kantareller) de små typ under 2cm så de kan växa och man kan komma tillbaka om några veckor. Samtidigt att man helst ska använda kniv och inte få med roten.

Om detta är så... Nästan varje ställe jag kommer till ser det ut som något djur varit där och grävt, slängt mossan överallt - eventuellt någon med en spade. Det finns ingenting kvar. Jag har lämnat de små och kommit tillbaka 2 veckor senare, nu har dem ställen fått samma behandling. Allt ska tas och inget lämnas tydligen.

Är detta något alla gör? Jag förstår inte direkt tänkandet. Kan någon mer erfaren med kunskap tala om vad som hänt eventuellt om jag missuppfattat hur man ska plocka?

Mvh James

0

TommyD

30 aug 2020 kl. 07:01

Det kan nog vara vildsvin som varit i farten.

0

HLilja

30 aug 2020 kl. 07:58

Ja det låter som något djur.
Men vad det gäller att spara små kantareller och komma tillbaka när de vuxit till sig är min erfarenhet att det inte funkar om man går ”där alla andra går”, där gäller det ju att komma först, före de andra….
Ett tips är att gå där det inte är så inbjudande, alltså inte utmed stora upptrampade leder. Jag brukar ofta ge mig upp på bergen i skogen, det undviker många eftersom det kräver mer. Min far brukar gå till avlägsna ställen där han ibland behöver gå genom täta granplanteringar, över hyggen eller mossar, han är en kantarellplockare av stora mått.

0

JanAUppsala

30 aug 2020 kl. 11:06