Christian Feltreuter
30 aug 2020 kl. 16:11
Hittad i Östergötland på gränsen till Småland vid sjön Sommen. Är mycket lik Blek Kantarell till formen, men har mörkbrun hatt. Angenäm svampdoft. Satt flera liknande runt om, dock betydligt ätna.
Torr eller “saftig”? Några träd el liknande i närheten? Markvegetation?
Ser ut som någon kantarellsläkting men matchar inget jag kan hitta online :). Kontakta en mykolog om du inte får svar här, nya sorter upptäcks lite då och då. Till exempel läste jag nyss ett inlägg på ett annat forum av någon som hittade en ny kantarellsort, ”chanterelles coccoloba”. Tre nya kantarellsorter hittades i USA några meter från varandra, jag tror år 2013
Svampen har samma konsistens som en blek kantarell, åt det fastare hållet. Växte i blandskog, tonvikt på tall. Stenig mark helt övertäckt av grönmossa. Hade det inte varit för dom mycket ”kantarell-liknande” skivorna under, hade jag nog lämnat den hän, nu blev jag som sagt nyfiken.
Svampen tycks ha riktiga skivor, inte åsar som kantarellerna. Tycker du ska återbesöka lokalen när svamparna vuxit till sig!
Ingen slemskivling!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.