Det ser ut som en ung svavelticka och i så fall växer den på ved i marken.
Det bör finnas en levande lövträdsrot under tickan.
Det är kanske vanligast att den växer på levande träd, jag har i bakhuvudet att den ”ska vara” en parasit. Men jag har då mer än en gång hittat svavelticka på murken ved/ gamla stubbar…
Det har jag också, men aldrig på underjordisk, död ved; däremot ofta på underjordiska, levande rötter!
Aha! Då lärde jag mig något nytt, tack
Men har någon sett detta, (svavelticka på döda, underjordiska rötter) så skulle det vara intressant att få veta.
Var lite trött i går kväll – bättre nu. Så här är det med stubbar. Barrträdsstubbar dör oftast (undantag finns) kort tid efter avverkningen – vissa lövträdstubbar med tillhörande rötter lever ännu en tid och en del får livskraftiga ”stubbskott” som ibland t.o.m. växer upp och blir ett ”nytt träd” eller flera- eller t.o.m. en ”egen skog!
Ett–två mycket tydliga praktexempel finns söder om väg 272 strax väster om Librobäck, Uppsala, där rotskott från ett par fällda aspar, på varsin sida om en skogsbilväg, bildat unga aspskogar med helt olika egenskaper. Mycket se- och tänkvärt, ffa vid växtsäsongens början - men också senare! Ses/syns tydligt från 272-an!
För många år sedan stod en stor gammal ek (säkert ett par hundra år med tanke på omkrets) nära svampfyndet och häcken i bakgrunden är liguster. Då vi varit borta några dagar så har robotgräsklipparen fått vila, så det är ju möjligt att svampen försökt växa upp tidigare men då kapats av gräsklipparen?
Finns något levande lövträd inom c 15 m från svaveltickan?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.