0 708 visningar

10 svar

smakar råa gröna ärtor

Birgitta F

28 sep 2006 kl. 19:29

Fick precis ett hjärnsläpp…framme vid en stubbe idag smakade jag på en svamp på inrådan av min vännina. Den smakade som råa gröna ärtor och hette ???? totalt glömt…Hjäälp !
(inte alzheimers light iaf)

0

Lill

28 sep 2006 kl. 19:32

Rökslöjskivling!

0

Birgitta F

28 sep 2006 kl. 19:36

Tusen tack Lill , skulle burit hem även den…kan man någonsin få nog av svamphöst ?

0

Lill

28 sep 2006 kl. 19:39

Kan verkligen rekomandera rökslöjskivling. Det är en av mina favoriter. Fast jag tar bara unga exemplar. Tycker dom smakar för mycket annars.

0

Rökslöjskivling

Franco Matli

28 sep 2006 kl. 20:25

Jag plockar gärna denna svamp dock bara hattarna.
När den hittas är nästan alltid i stora mängder.Om du gillar smaken kan du torka hattarna hela.Den torkar kanska snabb(som tratt kantareller)
Jätte god i vinter grytor.
Obs! akta dig för dubbelgångarna.
Svavelgul slöjskivling och Tegelröd slöjskivling.Båda oätliga och väldig bittra

0

Rökslöjskivling

Birgitta F

28 sep 2006 kl. 20:37

Låter suveränt Franco ska nog åka och hämta dem imorgon.

0

Rökslöjskivling

Birgitta F

29 sep 2006 kl. 20:28

Hämtat dem nu !

Bild 3 är från ett annat ställe

0

Rökslöjskivling

Birgitta F

29 sep 2006 kl. 22:28

Kan någon kolla bild 3 , kastade bort dom precis , kändes inte rätt

0

Rökslöjskivling

Michael Krikorev

29 sep 2006 kl. 23:01

Jodå, visst ser det ut som rökslöjskivlingar! God att göra soppa på. Endast hattarna används.

0

Solen13

5 okt 2019 kl. 16:00

Är detta också rökslöjskivling?

0

JanAUppsala

5 okt 2019 kl. 18:05

Ännu bättre- föränderlig tofsskivling. Läs om den! Googla!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone