0 392 visningar

2 svar

Vit/Vitgul Amanita..Vad är det jag hittat?

Ingemar N

7 sep 2020 kl. 12:12

Hej!
Först av allt: Bifogade bilder är givetvis inte optimala, och i den kvalitet som brukar efterfrågas här, med är dessvärre de enda jag har..Jag bor jättelångt ifrån fyndplatsen, och kunde inte göra en vidare uppföljning
Fyndplatsen var Jedenryds stenbrott omedelbart söder om sjön Immeln här i Nordöstra Skåne, Skogen runt om brottet är blandskog, med betydande inslag av Tall, vilket också barren runt svampen vittnar om
Jag kan inte få det till annat än att svampen jag fann är en Amanita, men frågan vilken?? Foten var kraftig, och inte slät, det framgår inte av bilderna, men centrum av hatten hade en svag nyans av gulgrönt.
Hade varit kul om någon här kunde identifiera vad jag fann!

0

Ingemar N

7 sep 2020 kl. 12:17

Och en närbild

0

Ingemar N

7 sep 2020 kl. 12:24

Tillägg: Inga spår av prickar (hyllerester) fanns på hatten, den var helt slät

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone