0 3852 visningar

5 svar

Svamp i Skåne, kantarell

Anton f

7 sep 2020 kl. 21:35

Hej! Är helt ny på forumet och har precis blivit intresserad av svamp! Hittade en del kantareller i en bokskog i mellersta skåne och då tändes det en gnista inom mig! Idag har jag varit ute i 8h söder om Markaryd och hittade stensopp och tegelsopp. Hittade några större kantareller men endast en handfull. Vad är era tips när det kommer till vart man ska leta? Jag har förstått det som att i Skåne är kantarellerna oftast i bokskogar men kan även va i tall och granskogar som ej är odlade. Finns det några knep om att veta om en skog är odlad eller inte? Ibland känns det som om en hel skog är död, men då är det kanske så simpelt att där inte finns någon svamp.
Jag är som sagt en ny svampplockare så döm mig inte för mina svaga fynd efter 8h. :)

0

HLilja

7 sep 2020 kl. 21:47

Kul att du börjat plocka svamp och välkommen till forumet! Här i Bohuslän där jag bor är det ännu ganska skralt med svamp, kantareller finns men inte mycket annat, så det blir inga mängder här heller…
Tyvärr kan jag inte ge några tips gällande Skåne, men det kan säkert andra göra!

0

Anton f

7 sep 2020 kl. 21:50

Tack!
Det är så meditativt! Trots att hunden drar i koppel hela tiden. Utsökt var det också!

0

JanAUppsala

7 sep 2020 kl. 22:27

I Skåne är praktiskt taget all gran odlad och har varit så i generationer, odlad alltså.

0

Anton f

8 sep 2020 kl. 07:49

Hej Jan! Stämmer det då att det är i princip lönlöst att leta kantareller i sådana skogar?
Hälsningar Anton

0

JanAUppsala

8 sep 2020 kl. 10:20

Vad jag säger stämmer! - och det finns kantareller - eller fanns iaf förra årtusendet - då jag plockade där. Granen i Skåne är som sagt odlad och har inte på egen hand invandrat norr- och österifrån, så som vår egen gran gjort (det finns också andra, ”modernare teorier” som man med datorns hjälp lätt kan läsa om/ta del av), utan är inköpt som frö eller plantor från bl.a. Tyskland och Polen, där Białowieża - på min tid - var en högt värderad proveniens. Numera har nationalparken tyvärr delvis fråntagits sin ”status” men är fortfarande ett fantastiskt skogsområde.
Kantarellen i Sverige är ”sambo”/bildar mykorrhiza med/praktiskt taget alla våra träd och buskar. Att ”grankantarellen” är ”mindre vanlig” i Skåne har jag sökt förklara redan i första stycket, men den kan finnas tillsammans med alla naturligt invandrade, lämpliga träd - och även en del importer.
Så jag tror du hittar mera kantareller med andra trädslag!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone