0 964 visningar

15 svar

Identifiera svampar, stensopp? Ängschampinjon?

Jessica

9 sep 2020 kl. 17:21

Hej. Jag är nybörjare på det här med svampar men har tänkt att jag vill lära mig mer. Jag hittade två sorters svampar som jag tror ska vara ätbara men vill ha hjälp att identifiera dem.

Den ena ser ut att vara en sopp av något slag. Stensopp?

De andra växte på en äng/gräsyta. Jag gissar på ängschampinjon då de är rosa/bruna på undersidan och för övrigt stämmer in på beskrivningen. Jag är ändå nojig att förväxla med vit flugsvamp men om jag har förstått det rätt så har flugsvampen alltid vita skivor och ring+strumpa?

0

Jessica

9 sep 2020 kl. 17:22

Hm alla bilder kom inte med.

0

HLilja

9 sep 2020 kl. 17:42

Jag kan säga så mycket som att det är karljohan och någon slags champinjon, om det är ängschampinjon eller ej får någon annan svara på.

0

Jessica

9 sep 2020 kl. 18:02

Tack. :)

Om jag har förstått det rätt finns det bara en champinjon som är giftig men att den gulnar vid skrapning vilket den här inte gör.

0

HLilja

9 sep 2020 kl. 18:17

Det finns en som heter giftchampinjon, men det finns åtm nån mer giftig, kanske fler? Men de brukar säga att de champinjoner som doftar gott, typ bittermandel/anis är ätliga. Sen kan det finnas höga kadmiumhalter i några arter, men äter man dem bara ett par gånger per år är det inget att vara rädd för.

0

JanAUppsala

9 sep 2020 kl. 18:48

Om champinjonen rodnar i ett snitt, så pekar det mot ängschampinjon. Din champinjon visar inte hatt eller ring, men som HLilja har sagt; luktar och smakar den gott, så är det en mycket bra början.

0

Jessica

9 sep 2020 kl. 19:00

Så här ser hatten ut. De har inga tydliga ringar men jag kan se på några att de har haft ring.

0

JanAUppsala

9 sep 2020 kl. 19:41

Ser ut som ängschampinjon - den förlorade ringen m.m., men har du gnuggat den och fått någon färgförändring i ett snitt - som jag undrade redan i förra inlägget?? Skär i hatten och kolla?

0

Jessica