0 964 visningar

15 svar

Identifiera svampar, stensopp? Ängschampinjon?

Jessica

9 sep 2020 kl. 17:21

Hej. Jag är nybörjare på det här med svampar men har tänkt att jag vill lära mig mer. Jag hittade två sorters svampar som jag tror ska vara ätbara men vill ha hjälp att identifiera dem.

Den ena ser ut att vara en sopp av något slag. Stensopp?

De andra växte på en äng/gräsyta. Jag gissar på ängschampinjon då de är rosa/bruna på undersidan och för övrigt stämmer in på beskrivningen. Jag är ändå nojig att förväxla med vit flugsvamp men om jag har förstått det rätt så har flugsvampen alltid vita skivor och ring+strumpa?

0

Jessica

9 sep 2020 kl. 17:22

Hm alla bilder kom inte med.

0

HLilja

9 sep 2020 kl. 17:42

Jag kan säga så mycket som att det är karljohan och någon slags champinjon, om det är ängschampinjon eller ej får någon annan svara på.

0

Jessica

9 sep 2020 kl. 18:02

Tack. :)

Om jag har förstått det rätt finns det bara en champinjon som är giftig men att den gulnar vid skrapning vilket den här inte gör.

0

HLilja

9 sep 2020 kl. 18:17

Det finns en som heter giftchampinjon, men det finns åtm nån mer giftig, kanske fler? Men de brukar säga att de champinjoner som doftar gott, typ bittermandel/anis är ätliga. Sen kan det finnas höga kadmiumhalter i några arter, men äter man dem bara ett par gånger per år är det inget att vara rädd för.

0

JanAUppsala

9 sep 2020 kl. 18:48

Om champinjonen rodnar i ett snitt, så pekar det mot ängschampinjon. Din champinjon visar inte hatt eller ring, men som HLilja har sagt; luktar och smakar den gott, så är det en mycket bra början.

0

Jessica

9 sep 2020 kl. 19:00

Så här ser hatten ut. De har inga tydliga ringar men jag kan se på några att de har haft ring.

0

JanAUppsala

9 sep 2020 kl. 19:41

Ser ut som ängschampinjon - den förlorade ringen m.m., men har du gnuggat den och fått någon färgförändring i ett snitt - som jag undrade redan i förra inlägget?? Skär i hatten och kolla?

0

Jessica

9 sep 2020 kl. 20:05

Jag skar i hatten och det blev inte någon förändring just av snittet men den var på sina ställen lätt rosa i köttet.

0

JanAUppsala

9 sep 2020 kl. 21:27

Blir den rosa, så rodnar den - vilket var det jag frågade om kl 18.48. Läs det svaret på din undran!

0

Kissen

9 sep 2020 kl. 22:47

Jag tänker… Alla som svarat dig haaar ingen stjärna som markerar att man kan svamp. Jag tror säkert att de kan men de kan likväl vara en amatör som tror…

1

HLilja

10 sep 2020 kl. 06:22

Jag ÄR amatör, men skulle inte svara något jag bara tror, utan att också skriva att det är en teori.
Proffsen kan också vara osäkra, fast mindre ofta, svamp är mycket komplext, och särskilt när man bara ser bilder och inte kan känna lukt osv. Men visst, vänder man sig till ett forum för bedömning av svamp man tänker äta så ÄR det en viss risk i sig, man behöver själv veta och vara övertygad om vad man stoppar i sig. Att fråga på ett forum kan vara en ledtråd när man själv ska artbestämma. För övrigt finns här några som kan väldigt mycket trots att de saknar stjärna, de kunde lika gärna haft en stjärna… Sen att alla inte är lika ödmjuka i sina svar är en annan fråga, sånt får vi leva med.

1

Joachim Krumlinde

10 sep 2020 kl. 08:42

Vem som helst kan ha fel, även de med stjärna. Därför ska man inte okritiskt acceptera något svar här och ta till intäkt att börja äta. Se svaren som en ledtråd till hur du själv kan gå vidare och bli övertygad om vilken art du har funnit och om den är lämplig att äta.

2

Jessica

10 sep 2020 kl. 09:04

Tack för alla era svar.
Jag skrev ett svar för en stund sedan som verkar ha kommit bort. Jag skulle såklart aldrig äta något som jag inte gjort en bedömning av själv men som nybörjare är det svårt att lita enbart på sig själv så det kan vara skönt att bolla med någon. Framförallt tycker jag att det är lite läskigt att just vit flugsvamp nämns som förväxlingssvamp till champinjoner men jag tycker själv att de är väldigt olika varandra på bland annat skivornas färg. Men som nybörjare blir jag lite nervös över vad jag kan ha missat som andra vet när jag upplever att de är ganska olika varandra.

2

HLilja

10 sep 2020 kl. 09:14

Bra jobbat Jessica! Att du har öga för olikheterna mellan champinjoner och vit flugsvamp betyder att du har kommit en god bit! Men man kan lära om svamp hela livet, man blir aldrig fullärd! Det är en av finesserna med svampintresset tycker jag:)

0

Pär Hj

10 sep 2020 kl. 10:25

Instämmer med HLilja. :)
Det är väl bara när champinjoner är i knoppstadiet med ljusa skivor som det finns någon risk (för någon som har ögonen med sig och vet vad hen ska titta efter) att förväxla dem med flugsvamp. Därför är det viktigt att bara plocka färdigutvecklade svampar. Sedan är ju också doften viktig, precis som Liljan skriver. Jag brukar äta de champisar som doftar mandel, de kan vara vansinnigt goda.
Om du vill fortsätta med svampplockning rekommenderar jag Holmbergs & Marklunds Nya Svampboken, som noga går igenom de bästa matsvamparna och deras förväxlingsarter på ett väldigt pedagogiskt sätt. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone