Hej, hittade fantastiskt fina karljohan idag utanför Lund i ffa tallskog. Vid upptagande har de solkig mässingsgula fläckar längst ner på foten, ngn kj har detta en bit upp på foten. Är det början på snylting och måste kasseras? Skurit av detta och de är sen jättefina.
Det låter som det kan vara början på snylting. Om man i det läget ska kassera eller ej bestämmer man själv, en del gör det andra inte.
Tack för ditt snabba svar. Om man skär av svampen i höjd med marken syns inte detta mässingsgula. Jag tar upp hela svampen ner i marken och då ser man det. Vad händer om man äter denna svamp. Sjuk? Om man bara tar hand om hatten och övre delen av foten. Minskar angreppet desto högre upp? Nu har jag slängt alla utom en, tyvärr
Om de är fasta o fina och luktar gott borde man inte bli sjuk av det, men det innebär inte att jag REKOMMENDERAR att äta ev angripna svampar, många menar att man ska kassera dem. Men man gör ju som man vill…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.