Är detta en taigakremla. Mild i smaken. växte i blandskog i närheten av gran
Taigakremlan har, vad jag kan se, mer ockragula lameller. Lamellerna på din kremla verkar vara kritvita. eller . .?
Tror inte det. Kanske någon grann sillkremla?
Ett annat förslag är fagerkremla, ifall det även var lövträd i närheten, men den ser lite för klarröd ut… Den smakar lite kärvt, som att tugga på en blyertspenna.
Ett annat förslag är fagerkremla, ifall det även var lövträd i närheten, men den ser lite för klarröd ut… Den smakar lite kärvt, som att tugga på en blyertspenna.
Blandskog är ingen bra beskrivning av en biotop för svamp, speciellt inte en mykorrhizasvamp. Ange “närstående” trädslag istället.
Ja det är klart blandskog var dumt beskrivet.. Mesta dels gran markens beskaffenhet mossa lingonris. Lite gräddgula skivor. Vi har inte sillkremlor här, men gransillkremla och olivsillkremla finns. Jag har inte tidigare sett denna kremla här uppe i norr. Mild var den i smaken.
Med “sillkremLOR avsåg jag alla de arter som slutar på sillkremla.
Vill inte vara petig, HLilja, men jag tycker inte färgen är fagerkremlans. Men visst, de flesta kremlor som växer i barrskog med den färgen är skarpa i smaken (fagerkremlan växer i lövskog).
. . . . vilket du redan sagt, upptäckte jag nu. Ursäkta!
JanAUppsala, där ser man, jag uppfattade det inte så att du avsåg alla sillkremlor. Då är det utagerat. Men sillkremlor överlag har jag fått en uppfattning att de skall lukta skaldjur i synnerhet om de legat inne i rumsvärme ett tag. Som jag dessutom sa var smaken mild och ingen eftersmak. Hur som helst har den hamnat i komposten, men jag tänkte att nästa år plockar jag dom OM jag kan vara säker på vad det är för kremla.
Alla kremlor som råa smakar milt och gott är oerhört ätvärda och slår nästan allt!
Så jag tycker du ska pröva någon, så snart tillfälle uppkommer!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.