Hej!
Hittade tre exemplar av vad jag tror är citronslemskivling men är osäker eftersom jag aldrig plockat dessa förut - stämmer det? Finns det farliga förväxlingssvampar för nybörjare? Foten var lite citrongulare än vad som syns på bild. Väldigt slemmig. Funnen i granskog med lite lövträd och mycket mossa, rätt nära Karlskoga.
I samma skog fanns dessa brunna bjässar till svampar i stora mängder (och massor KJ, dock alldeles för angripna för att plockas). Vet någon vad det är? Gissar på pluggskivling eller annan giftig sort.
Tack!
Oj, bilderna hamnade på sniskan och i fel ordning. Mittenbilden är vad jag refererar till som ev. pluggskivling och den första och sista tror jag är citronslemskivling.
Ja det stämmer men jag tror att mittenbilden är sammetsfotad pluggskivling.
Tack Jonet!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.