0 3669 visningar

2 svar

Är detta (ätbara) champinjoner i vår trädgård?

AnnaCarinH

15 sep 2020 kl. 13:15

Hej,
Jag har hittat vita svampar i gräsmattan vid vår villa. Vi bor i Stockholmstrakten. Jag hoppas såklart att det är champinjoner som går att äta; Min gissning är snöbollschampinjoner?
Jag har försökt läsa på massor men känner mig ändå inte trygg…
De har vit/gräddvit, slät, torr hatt.
Ingen strumpa/slida runt foten.
Skivorna på de största är brun/rosa/grå. Men de små exemplaren har typ inga skivor alls, utan de är liksom dolda innanför en vit, lite skrovlig yta, men tar man bort den så finns rosa skivor där innanför (det vita höljet är kanske det som sedan är med och bildar ring, ser det ut som..?)
Jag tycker mig se kugghjulsmönster på ringen, särskilt på de yngre exemplaren som inte har öppnat upp hatten så mkt än.
De luktar inget speciellt, mkt mild doft. Jag smakade också på en liten bit (säkert dumdristigt.. ) och de smakade väldigt milt också. Inget beskt eller surt eller konstigt.
De växer i gräsmattan, nära ett par stora lönnar och äppleträd. Hyfsat torr mark, och hela trädgråden är gammal och ganska rufsig och tufsig

0

Greyhound

15 sep 2020 kl. 15:58

Hej AnnaCarin, bra jobbat!
Du har nog kommit ungefär så långt som man kan med de här champinjonerna. Det du kan göra mer är att skrapa dem och se vad det blir för färg och hur snabbt. Det ska vara ett bra sätt att utesluta vissa arter, själv brukar jag lukta mig fram.
Jag skulle också gissa på att det är snöbollar du har, men de brukar dofta åt mandelhållet.
Det stämmer som du skriver att höljet som täcker skivorna är det som blir ringen senare. :)

Det står lite om champinjoner som grupp här på svampguiden: http://svampguiden.com/champinjoner/

0

Mimmi

2 nov 2022 kl. 12:53

Växer i en gammal kohage.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone