Denna vaxskivling växte i vår trädgård. Hatten skiftar från orange till gul, men där det orangea är centrerat kring mitten. Hattkanten är räfflad och lite ljust orange. Skivorna är relativt breda, glest förekommande och ljusare till färgen än hatten då de snarare går mot vit/beige. Foten är långsmal, en aning strimmig/vågig och genomgående gul.
Skivorna är den del som gäckar mig…. jag har flera kandidater men tycker inte att någon stämmer överens med skivfärgen.
Jag har varit inne på både gul vaxskivling (H. chlorophana), spröd vaxskivling (H. ceracea), slemvaxskivling (H. glutinipes) och mönjevaxskivling. Det kan vara ett urblekt exemplar av den sistnämnda, men som sagt så gäckar skivorna mig…
Råkar jag rent av ha två arter här??
Tycker din beskrivning av färgen inte stämmer med bilderna. Och om orden stämmer bättre, så KAN det möjligen vara lädervaxskivling - som luktar ryssläder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.