Javisst, ät och njut!
Hur kan jag vara vara säker på att det är Karljohansvamp. Kännetecken alternativt liknande svamp som man kan ta del på?
Jag är lite nybörjare och brukar normalt plocka gula kantareller bara.
Kan någon mer bekräfta att det är Karljohansvamp så vore jag tacksam.
Äter man bara hatten eller även foten?
Tack på förhand om ni kan bekräfta svamparten.
Det är Karl-Johan
Finns bra beskrivningar här på siten och ev. förväxlingssvampar
http://svampguiden.com/art/visa/boletus_edulis
Det är Karljohan. Man kan äta hela svampen.
Ett bra kännetecken är det ljusa ådernätet på foten. Den klassiska förväxlingssvampen är gallsopp, som har ett mörkt ådernät på foten. Den är visserligen inte giftig men smakar väldigt illa. Är nman osäker kan man smaka sig fram.
I övrigt kan man förväxla karljohan med de andra stensopparna, rödbrun och finluden, men de är lika goda matsvampar de.
Jag rekommenderar gärna Nya Svampboken av Holmberg och Marklund som väldigt pedagogiskt tar upp de bästa matsvamparna och deras förväxlingsarter. :)
Man kan tillägga att det inte fins några svenska soppar som är särskilt giftiga.
Du frågade om det var “Karljohansvamp” och jag svarade. Och det finns flera bra svampböcker - och många mindre bra!.
Tack för hjälpen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.