Hej! Jag var i Fänstjärnskogens naturreservat i norra Värmland häromdagen i hopp om att hitta och lära mig nya vedsvampar och så hittade jag denna. Som ni kan se på ena bilden var det på en grov, barklös gammal tallåga. Den ligger solexponerat i en blockig och gles tallskog. Ytterkanten på svampen är luddig i luppen och lagret närmast underlaget är mörkbrunt. Känns rätt, men vad säger ni där ute? :)
Det ser ut att kunna stämma bra med fläckporing, men helt säkert vågar jag inte avgöra enbart efter bilden eftersom det finns flera vita snarlika tickor. Om du har Facebook kan du prova att lägga upp frågan i gruppen “Naturvårdsarter i Sverige” eller “Svamp-Klapp” där många kunniga ögon finns.
Tack så mycket för svaret! Jag prövar att lägga upp den i Naturvårdsarter och ser vad de har att säga :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.