Hej! Ny på det här med svamp. Känner mig trygg i att identifiera kantarell och blek taggsvamp, men that’s about it. Hittade denna på en promenad idag, och efter vad jag kan läsa mig till tänker jag att det är en skogs- eller blodchampinjon? Men jag vågar inte chansa! Vore super om någon ville svara här!
(Obs, lilla svampen på fatet hittades på annat ställe, och inte alls säkert att det är samma, frågan gäller den stora svampen!)
Det ser ut som en utav de rodnande fjällskivlingarna. (Clorophyllum rhacodes, Clorophyllum brunneum, eller annan närstående art.
Den lilla svampen är inte samma, utan det liknar någon utav sopparna. Du skulle kunna göra ett separat inlägg om den, innehållandes mer noggranna bilder om du vill få den bestämd närmre :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.