Hej! Min valp tuggade på en sådan här svamp igår kväll och jag blev väldigt orolig när jag läste att det kan vara en gifttoppskivling. Än har hon inte blivit sjuk men jag har hittat fler svampar ute på gräsmattan. Vi bor i utanför Ulricehamn. Vet någon vad det är för svamp?
En till bild på ev. Gifttrattskivling
Det är troligen en trattskivling. Både trattskivlingar och trådskivlingar är vanliga i gräsmattor och många innehåller farliga mängder av nervpåverkande giftet muskarin, som kan orsaka förgiftningar hos barn, vuxna och husdjur. Dessa gräsmattesvampar innehåller dock inga cellskadande ämnen.
Symtomen kommer snabbt, inom 30 minuter upp till 4 timmar, så om valpen inte är sjuk nu dagen efter är det absolut ingen fara. Atropin är ett motgift, så det är viktigt att komma in till veterinär snabbt när symtom dyker upp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.