Uppsala: framförallt barrskog. Mycket gran men även tall. Växer i grupper (plockade jag en så kom 1-2 till på köpet). Den största jag såg var ca 20cm i diameter. Se fråga i rubrik. Matvärde? Hur förbereda i sånt fall, vad ska tas bort innan tillagning?
Tycker den är grovt underskattad som matsvamp. Skördad som UNG, är den fullt ätbar-god, som stekt el stuvad, äldre ex kan användas till experimentella “sillinläggningar”. Finns mycket på nätet om detta. Googla på t.ex. “fjällig taggsvamp, sill” e.d.
Dum fråga kanske. Men ung vs gammal - hur tänker jag då? Storleken, färg på kött, annat? Vart borde jag i såna fall dra en gräns? Läste ju att unga överlag är godare men känner att “ung” och “gammal” är något oklara uttryck, om du förstår vad jag menar?
För övrigt. Ok att förvälla unga och frysa in? Eller förstör jag den då?
Eörstår! Jag är gammal, med tämligen god kondition, men skulle nog vara segtuggad! Ung, frisk och mör är bra matsvampegenskaper! God kondition alltså!
Och oftast är de små såväl yngre som mer användbara!
Om du provar ngt “sillrecept”, så rekommenderar jag unga svampar—och de är alltid bäst!.
Infrysning? Har aldrig “sparat” fjällig tagg. Ser den mera som en svamp att experimentera/leka med. Det finns faktiskt “ännu” godare arter…
Haha, väl uttryckt! Tänkte infrysning för att sedan använda som blandsvamp i tex risotto, men struntar i det i så fall
Tack för att du gång på gång hjälper mig i mitt nyfunna intresse! :)
Om du är mycket intresserad av svamp, så tycker jag du bör “hemsöka” Uppsala Svampklubb. När jag var yngre m.m. uträttade jag en del där.
Googla på “Uppsala Svampklubb” för att hitta dit - och “På jakt efter fridlysta svampen unt” för att hitta mig. Verksamheten sparsam just nu (Corona) men den finns - och kanske tar sig - åtm för de unga!
Glömde säga att verksamheten på hemsidan är “mer än låg”; Facebook mer “levande”!
Jag håller med Jan om att den är grovt underskattad. Jag gillar att den är fast i köttet, inte så “svampig” som exempelvis soppar brukar vara.
Jag tycker absolut att du ska testa att förvälla och frysa in. Fjällig taggrisotto låter supergott!
Och jag har lagt in den typ som sill, tycker den blir jättegod! Gillar också konsistensen, nästan lite ”gnisslig”. Sen har den en ovanlig, lite pikant smak som jag närmast kan likna vid gummi, vilket ju inte låter så särskilt gott…men jag gillar den:)
ETT BRA skäl till att vi/jag inte fryser in den, är att vi numera. som mera trångbodda åldringar, tyvärr bara har en enda frys! Och alla svampar lämpar sig faktiskt inte så bra för torkning :(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.