Hej,
Flyttade till hus i vintras och har nu fått flertalet svampar i gräsmattan. Jag har noll kunskap om svamp, har aldrig varit ute i skogen för att leta kantarell ens. Tyckte det var lite kul dock nu när de kom i trädgården att veta vad det kan vara för några.
Vår gräsmatta har en del mossa i sig. Vi har även en väldigt stor björk vid sidan av gräsmattan. Vi bor i ett område nära ett naturreservat. Området vi bor i är Floda, mellan Alingsås och Göteborg.
Jag har hittat 5 olika sorter bara idag. Gör ett inlägg om varje.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Denna svamp är väldigt liten och gulbrun. Påminner inte om någon av de andra svamparna så vet inte om den ändrar sig efterhand o blir som någon av de andra jag lagt upp el om den inte blir större.
Hej Annica, vad många svåra svampar du har i gräsmattan!
Jag gissar på att den där lilla svampen är någon sorts hätta/Mycena. Det finns många olika. Hoppas någon kunnig person vet mera. :)
Greyhound - Hahah… ja det var väldigt massa svampar. Tack för ditt svar.
Joachim - tack oxå för ditt svar.
Oavsett giftiga el inte skulle jag aldrig våga mig på att äta de. En verkade vara en av de giftigare svamparna vi har och en skulle kunna vara en ”blomkålssvamp” som är jättegod att äta. Så jag hoppar över. Det är lika bra
Fast blomkålssvamp växer i symbios med tall, du nämnde inget annat trädslag än björk…
HLilja - det träd som står närmast gräsmattan är en jättebjörk. Sen finns det tallar men ca 10 m därifrån.
Då så! Den kan i så fall leva på någon tallrot!
Blomkålssvampen lever inte alls i ngn symbios med tall; däremot kan den leva som saprofyt eller parasit på ffa tall (sällan på gran och jag har noterat den oxå på lärk!)
Tack Jan, jag rörde ihop det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.