Hej svampälskare!
Jag blev inlockad av en vän att svara på forumen (Björn vid Uppsala) och fann denna fantasktisk levande sida och forum. Jag tänkte inspirera er kring min passion, spårning, som jag tror ni kan ha nytta av.
Svampälskaren letar ju efter svamp, men hur?
Jag är lite nyfiken på era svar.
mvh
Conny
Spårare
wwww.trackerschool.se
Ett w för mycket i länken http://www.trackerschool.se/ skall det vara. Intressant, men inget om hur man spårar svamp?
Jag spårar svampen genom att titta på terrängen: Vilka träd växer där och hur ser gräset ut, finns där grön eller vit mossa, är det torrt eller sumpmark, finns där t.ex lingonris eller är det gott om andra växter som “hör ihop med” en viss svampart? Tittar också på ljusförhållandena på platsen innan jag letar, har t.ex märkt att aspsoppen verkar trivas utmärkt i ganska ljusa dikesrenar där det naturligtvis växer eller har växt asp, hittar ofta kantareller i närheten av björk, samtidigt som jag inte kan låta bli att associera den rödgula taggsvampen till förekomst av lingon- och blåbärsris på just mina fyndplatser… nån annan som är lika rabiat som undertecknad i sitt jagande?
Nja Conny, det är mycket stor skillnad mellan att spåra och att leta efter svampar.Två helt olika grenar i skogen.Man måste ha kunskap om svamparna(hur de ser ut och i vilket miljö dom växer och när)och sen viktigaste av all man måste ha svampögon.Det finns redan så många skrönor omkring svampar, nu lämnar de också spår? Menar du att de förflyttar sig? Hundar kan efter träning spåra svampar men inte människa.Eller kanske var det PR?
..det var i slutet av 80-talet som min gamle svamplärare även höll utbildningar i mineraler, som vi använde dessa kartor. Han var dessutom en mycket bra pedagog och lärde oss att se sammanhang i naturen som vi inte tänkt på tidgare..att allt hör ihop, berggrunder, växter, svamp etc..
Lilla My - om du tar en titt i de mer omfattande fälthandböckerna typ Nyhlén och Ryman/Holmåsen så finner du en hel del arter som uppges vara kalkgynnade, eller googla dig fram på kombination av orden kalkgynnade arter och svamp. Det man bör ha i åtanke vid studerandet av berggrundskartor är att det finns omständigheter som påverkar - försurning ovanifrån, skogsbruk och annan mekanisk bearbetning, samt växling mellan låga och höga vattenflöden som gör att mineralförekomster förflytta sig och/eller öka/minska. En bra början på nya upptäckter kan vara att besöka ett naturreservat i närheten där du bor. På tillhörande infotavlor finns en hel del intressant att läsa samt om det är ok att plocka matsvampar.
HEj svampspårare! hehe. Jag blir så imponerad av er glädje att söka (spåra) och jag tror att jag nådde målet; att väcka tanken och synliggöra vad gör när ni letar efter svamp.
Jag tycker att Lilla my och Annika är helt rätt ute då de letar efter ett sammanhang. Det finns en anledning (mening) varför svampen finns på vissa platsen. Svampen har mycket riktigt rört sig till den aktuella platsen (förvånad Franco?). Svampen kan ju inte bara uppstå ur inget?
Jag ser inte spårandet bara att följa något som rör sig (typ djur). Allt rör sig faktiskt. T.e.x. frön flyttar sig till platsen där blomman sedan växer.
Jag vill med denna rubrik “konsten att hitta svamp” just markera att det är en konst, inte ett planlöst letande.
Spår är för mej alla reaktioner på en händelse. Synliga spår, ljudspår, luktspår, beröringspår osv. Spåren har en ålder, tex ett träd växer antal cm per år varför man kan uppskatta åldern på trädet (hm basic va).
Solen mina vänner sätter ständiga spår, div den skapar reaktioner. Träd, blommor mm anpassar sig mycket efter solens påverkan och tittar man noga på ett träds krokighet, kan man förstå att trädet söker efter mera sol mellan träd som skyggad det.
Börja med att ställa frågor så hittar ni lättare svampen. Det är frågorna är viktigast (vad har hänt här? Vad säger det mej? varför finns svamp? Vad lever svampen av? Vilka behov har svampen? hur växer svampen? hur sprider sig svampar? osv.
Frågorna ger dina sinnen ett uppdrag.
Conny
Tack Conny för din inlägg, tyvärr vi pratar två olika språk, jag mykologisk och du botanisk.
Det leder bara till missforstånd.
Du är duktig på ditt och jag på mitt.
Jag är inte ut efter att såra eller provocera, på denna Forum jag resonerar bara enligt min erfarenhet och kunnande om svampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.