Denna svamp växte, som rubriken antyder i en lövskog. Mer specifikt växte den långt ner i en delvis kalkrik jordmån precis bredvid en bok. I närheten existerar även någon enstaka ek.
Svampens ovansida är genomgående brun, men den är mörkare brun i mitten för att sedan ljusna alltmer utåt kanten. Hattkanten är lite inrullad också, tycker jag. Skivorna är vita, men inte kritvita utan mer genomskinligt likt porslin. Skivorna är lite tighta, men ändå ganska breda. Foten är vit och fjällig längst upp, men går sedan över i brunfläckigt.
Doft: Lite sötmandelaktig.
Smak: En aning bitter/besk var den.
Jag väljer mellan Tricholoma ustale, T. ustaloides och T. albobrunneum och om det är någon av dessa så är det rätt fina fynd. Tacksam för bekräftelse/andra förslag då jag ej är säker.
Hej, det ser ut att vara en musseron i släktet Tricholoma. Bokmusseron är nog den bästa gissningen, även om det är svårt att säga 100 % säkert enbart efter bilder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.