Hej.
Denna fantastiskt fina svamp plockade jag idag. Den växte i soligt söderläge på ett sandrikt gärde/hage. Jag tror att det är en snöbollschampinjon och tänkte äta den om ingen säger tvärtom. Jag läste att den ska lukta svagt mandel och det är klart att den gör när jag läst det. Men med lite uteslutning så hamnar jag hela tiden på snöbollschampinjon. Någon som kan hjälpa mig?
Tack på förhand.
Om det är snöbollschampinjon eller inte kan jag inte uttala mig om, men efter din beskrivning hade jag ätit den eftersom den luktar mandel och eftersom det är en champinjon! Men det är absolut ingen metod som är tillämpbar på svamp i allmänhet! (En del tror att om en svamp ser tilltalande ut och luktar/smakar gott är den ok att äta…)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.