0 640 visningar

6 svar

Kremla i Biskopstorps reservattrakter Halmstad

Per Wahlen

24 sep 2020 kl. 10:48

Denna kremla hade en ihålig stam och växte i blandskog mot granodling med hög ålder. Smak först mild men efter ett par sekunder skarp. Hemma tog det nog 10 sekunder innan smaken blev skarp.
Ingen färgändring vid tumning.
Hatthuden verkar lätt att dra av (åtminstone ytterst) men jag har inga tidigare referenser när det gäller detta!
Ingen lukt jag märker.
Hittar ingen bra kandidet i Ryman-Holmåsen

0

JanAUppsala

24 sep 2020 kl. 10:59

Enligt bilden ser det ut att vara en riska med mjölkvit saft.

1

bra svar

HLilja

24 sep 2020 kl. 12:20

Det ser ut som skogsriska.

0

Per Wahlen

24 sep 2020 kl. 12:51

Tror inte att det vita på skivorna är mjölksaft - kolla och se att ingen saft kommit fram när jag skar skivorna…
Har skogsriskan ihålig fot?

0

Joachim Krumlinde

24 sep 2020 kl. 13:01

Det finns en antydan till zonering på hatten vilket tyder på riska. Det vita är rimligen mjölksaft, vad kan det annars vara? Den kommer inte alltid omedelbart när man skär i svampen. Skogsriska tycker jag verkar rimligt.

0

JanAUppsala

24 sep 2020 kl. 13:30

De flesta - eller ännu fler - riskor har ihålig fot; inga kremlor har det “egentligen”, bl.a. några stinkkremlor har dock hålrum I foten, oftast i avsatser.

0

Per Wahlen

24 sep 2020 kl. 14:08

OK! Jag är övertygad och har lärt mig något på kuppen! Tack för ert bistånd!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone