Denna granna, klockliknande svamp växer vid en trafikerad bilväg i Skåne, Torup (några mil utanför Malmö). Vid första anblick funderade jag på om det var någon slags keramik som någon placerat ut. Det var det inte. Det är en svamp.
Men vilken svamp? Omgivningen är lövskog, huvudsakligen bok (bifogar bild).
Jag tänkte att det kanske är en stolt fjällskivling det gått tokigt med på nåt vis. Men foten är inte tydilgt vattrad och den är vit, dock kändes den ihålig när jag kände på den. Hatten svajar lite grann när man petar på den.
Det ser ut som att någon spillt bläck på svampen och att bläcket liksom fastnat längst ner på hatten. Jag kollade inte så noga undertill. Men det ser ut att vara mörka skivor (bifogar bild). Plockade ej med den hem.
Aldrig sett nåt liknande. Vacker svamp!
Lägger till ytterligare bilder.
Ytterligare två bilder.
Ursäkta att de är på snedden, men det är hemsidan som gör det. På min dator är som raka!
Det är en rutbläcksvamp. Inte så ovanlig i södern.
Oj så vacker!!
Stämmer nog, tyvärr!
Tack för svar! Så roligt att hitta en så ståtlig svamp!
Verkar vara en fjällig bläcksvamp ja! Och den verkar vara ärlig, till och med läcker. Nästa gång tar jag den med mig hem!
Den hår är för gammal och bläckig, den den äter bör vara mycket yngre!
Tack Jan! Läste på lite till och kom fram till samma slutsats.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.