0 340 visningar

14 svar

Jättekantareller!

Susanne E

29 sep 2006 kl. 09:22

Vill bara visa vilka jättekantareller som hittades förra veckan. Jag har aldrig sett så stora förr. Min son håller i svamparna med en tändsticksask som måttståck. Helt fantastiska, eller hur!

0

Maric

29 sep 2006 kl. 09:42

Grattis till fyndet! *Vill oxå hitta jättekantareller*

0

Susanne E

29 sep 2006 kl. 09:49

Du får bege dig till Dalom. Här är ALLT FANTASTISKT!
Maric, jag är också ny här på svampforumet, sedan förra veckan, och visst är det intressant? Jösses vad det diskuteras här! Men man ska ju hinna ut i skogen också...

0

per d

29 sep 2006 kl. 10:29

flotta, men jag är inte speciellt imponerad, brukar finna några i dubbla storleken varje vecka. men å andra sidan är det dom riktigt små som smakar bäst. de stora säljer jag alltid för 150 kr kg, danska kronor !

0

Lena Strömstad

29 sep 2006 kl. 11:19

Kul att hitta så stora kantareller!

0

birgitta

29 sep 2006 kl. 12:28

Fast ped d är som alltid störst och bäst.

0

Lustigkurren

29 sep 2006 kl. 12:39

Mata inte trollet

0

Susanne E

29 sep 2006 kl. 12:46

Javisst, per d, det är det de små som smakar bäst. Jag är mest imponerad av storleken, som är något av en nyhet i min del av landet. Misstänker att du hör till den bördiga och frodiga södra delen. Det är bara att gratulera till dina enorma kantareller varje vecka. Här är det mer “once in a life time”. Tyckte det var kul att dela med mig.
Trevlig svamphelg allihopa!

0

Sushi

29 sep 2006 kl. 12:54

Hej! jag har faktiskt nån enstaka gång hittat “jättekantareller” här i Västerbotten också...Och jag förstår dig, det är så himla KUL!!!
Grattis och hoppas det blir fler!
Mvh

0

Totte

29 sep 2006 kl. 13:02

Hej!
Jag tycker ofta att de jättestora kantarellerna är lite beska i smaken så jag låter ofta de stå kvar, men det är lika kul för det att hitta dessa monster exemplar :)

0

per d

29 sep 2006 kl. 13:12

nej susanne, jag håller till 10 mil från den nordligaste toppen av landet….......... men i danmark !

0

Nina H

29 sep 2006 kl. 13:34

Kantareller är konstiga knoppar! Första åren vi bodde här hittade jag varje år 3-4 kantareller på ett ställe på tomten. Blev i alla fall en toast för mig coh maken att dela på. Sen plötsligt är de bara borta! För 5-6 år sedan fick jag följa med goda vänner ut och hittade bl a lite kantareller. Skulle lägga ut renset på den gamla kantarellplatsen för att beveka dem att komma igen. MEN ett par meter ifrån, i högt gräs står det då tre enorma (och jag menar verkligen ENORMA) kantareller. Hur de klarat sig från gräsklipparen är en gåta! Men som sagt - det var en gång och aldrig mer. Inte en kantarell på tomten!

0

Linda

29 sep 2006 kl. 15:10

Grattis! Jättekul att hitta så stora! Jag har dock bara hittat det en gång och jag bor i Stockholm.

En av dom största jag hittat!

0

Susanne E

29 sep 2006 kl. 18:36

Det verkar som det ändå är få förunnat att hitta bjässarna. I Danmark verkar det dock finnas i mängder. per d: 150:- kg, är det bra betalt? Jag har aldrig sålt svamp som jag plockat. Äter helst upp den själv (eller bjuder vänner på).
En riktig “tjockis” hade Linda hittat såg jag. Naturen är fantastisk!
Nina; fungerar det verkligen att lägga ut svamprens? Kommer ihåg att min mamma gjorde det, men minns inte att det lyckades.

0

per d

29 sep 2006 kl. 19:04

susanne, jo jag tycker att 150 dkr svarande till ca 185 skr är bra betalt för kantareller. speciellt när man bara avlevererar dom och får betalt utan kvitto ! givetvis säljer jag inte allt utan bara det jag själv inte orkar äta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone