Hittade dessa vackra svampar växande i en staplad hög med grova stammar (ek, al?) ute i Tinnerö eklandskap, Linköping, Östergötland. Karaktäristiskt var att svamparna växte från kärnan på stammarna (se bild). En skivling.
Ser ut att vara Poppeltofsskivling (Hemipholiota populnea).
Den lever, så vitt jag vet, “bara” på Populus-arter. Det skulle vara intressant att få “annat” trädslag bekräftat!
Jag var också i Tinnerö vid den stora traven av stockar, i Lördags. Jag noterade också dessa svampar, alltså exakt samma individer. Och ja de är Poppeltofsskivlingar :)
Och det är faktiskt stockar av Poppel de växer på. Om man går runt vedtraven så finner man att det har kommit ut ett skott från en av stockarna, och dessa blad kan lätt identifieras som Poppel. I traven låg det också stockar av Björk, Pil och möjligen Asp. Jag hittade ingen Poppeltofsskivling på någon av dessa stockar.
Tack, då sköter den sig!
Glömde…och svartpoppel ser det ut att vara.
Fick nyss mejl från “Svampklubben” där Magnus meddelar:
“Slutligen kan jag tipsa om några ovanliga svampar i norra delen av Tinneröområdet, se karta. Poppeltofsskivlingar på ett av upplagen av stockar och ringmusseroner i mängder inne i fårhagen på andra sidan grusvägen helt nära stockarna.”
Intresserade kan således hitta till “svampstället”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.