0 315 visningar

13 svar

Hjälp med svamp ID

Göran H

29 sep 2006 kl. 10:06

Den här krabaten ser jag ofta den här årstiden, nå´n som kan ge ett tips om vad det är ?

0

Michael Krikorev

29 sep 2006 kl. 10:10

Den heter besk vaxskivling (Hygrophorus erubescens) och är väldigt vanligt förekommande i granskog.

0

Göran H

29 sep 2006 kl. 10:11

Kors Micke, du var verkligen på hugget.
Tack för svar.

0

Gula

29 sep 2006 kl. 10:16

Och grattis på namnsdagen Michael!!!

0

Michael Krikorev

29 sep 2006 kl. 10:20

Tack tack!

0

Göran H

29 sep 2006 kl. 11:13

Kan väl fortsätta med samma tråd.
Trodde först på Taigakremla men efter lite bläddrande i Nya svampboken, fastnade jag för Fagerkremla. Förmodlingen är båda alternativen lika fel. Någon som vet ?

0

SvenD

29 sep 2006 kl. 12:13

Michael, du skriver att den är “väldigt vanligt förekommande i granskog”. Dock har jag aldrig påträffat den här på västkusten (norra Halland) medan jag i granskogar i Södermanland påträffat den ofta. Har du någon uppgift om att den saknas här i väster?

0

Franco Matli

29 sep 2006 kl. 12:17

Du får tre altrnativ.
Om hatthuden låter sig dra av helt har du Lackkremla=Russula rodhopoda med skarp smak.Oätlig
Om hatthuden är avdragbar bara på kanten kan det vara Blodkremla=Russula sanguinea, brännande smak ibland också något bitter.Oätlig.Om carpoforen (svampkroppen)känns hård som gips kan det var Fager kremla=Russula lepida, med smak av cederträd, blyertspennträ.Oätlig
Taigakremla är en stor art som påminner mycket om Storkremla.

0

Franco !

Göran H

29 sep 2006 kl. 13:43

Kremlan var lite torr nu. Men hatthuden gick lätt att dra av. Hatten var rödfärgad under. Glömde nämna att den varken luktade eller smakade något.

0

Anita S

29 sep 2006 kl. 18:45

Hygrophorus erubescens, besk vaxskivling, växer i näringsrik granskog och på kalkrik mark i västra Sverige. Gå in och titta på http://www.stridvall.se/la, så kan du se utbredningen och förekomsterna i Västra Götalands län.

0

Gula

29 sep 2006 kl. 19:07

Det växer massor av den österut mot Roslagen också!

0

SvenD

29 sep 2006 kl. 19:11

Tack, Anita S., kartan visar, vilket jag misstänkte, att arten blir allt sällsyntare ju längre söderut man kommer. I Varbergstrakten är ju marken inte heller speciellt kalkrik vad jag förstår. Utomordentlig sajt den du visat mig!

0

Philip

29 sep 2006 kl. 23:22

sillkremla gissar jag

0

Philip

29 sep 2006 kl. 23:23

oops fel inlägg sr

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone