Växer i stora mängder kring en gammal ekstubbe i blåbärsskog i Stockholms skärgård. Stor variation i färg och storlek. Skivorna på undersidan är ljusgrå men blir märkgrå/svarta vid beröring. De större exemplar ser ut att ha nåt svart på hatten. Luktar inte mycket alls och smakar inte som nån annan svamp jag har provat men ej heller bittert. Är det någon som vet vad det kan vara? Och om de kan ätas?
Det är rökslöjskivling! En fin matsvamp:)
Är rädd det är en annan slöjskivling, Har aldrig sett eller hört talas om rökslöj på ek.
TACK, va roligt! Hade gett upp på rökslöjdskivling, då jag läste den ej växte vid ek. Passar på att ställa lite följdfrågor till den svampkunniga:) Kan alla färger och storlekar ätas? Hur tillagas den bäst? Och hur vet man med garanti att det inte är svavelgul skivling eller annan giftsvamp?
Om ni som kan detta är osäkra, så vågar jag knappt äta dem… Synd för det är så många av dem. Finns det nåt annat sätt att avgöra frågan? Skulle det göra skillnad med bättre bilder t ex?
Är du säker på att stubben inte är en gran? Ser mest ut som rökslöjskivling tycker jag även om jag inte är 100% säker.
Svavelgul slöjskivling är den mest snarlika, och den har bitter smak och är giftig. Den har en tydligt gröngul färgton på foten upptill som ibland är svår att fånga på bild.
Granstubbar “brukar” inte se ut så! Har hunnit se många…
Men det finns en sista chans! Slöjskivlingarna KAN möjligen ha hittat en granrot som finns alldeles intill ekstubben.
Tegelröd slöjskivling kan växa på ek men jag har för mig att även rökslöjskivling kan växa på lövträd även om det är ovanligt. Ett smaktest hade varit bra men utseendet stämmer bäst med rökslöjskivling tycker jag
Tack för alla era kloka svar…
1) Stubben är med garanti ek. En bit av den användas än i dag som huggkubbe. Det står ett par björkar strax intill stubben men närmaste granen är några meter bort. Ingen granrot att hitta heller.
2) Smaken är inte bitter/stark.
Har under tiden varit ute och leta efter en svavelgul skivling och tror minsann att jag lyckades hitta en. Det är den till vänster på bifogat bild. Den högre är svampen från stubben. Så en svavelgul skivling är det nog inte. Är rökslöjdskivling på en ek helt omöjligt?
Nej, nästan ingenting är omöjligt - och dessutom gör granens ytliga rotsystem att den kan ha rötter, levande som döda, “överallt”, även alldeles intill ekstubben (som var solklar/lättidentifierad). Har sett fall, där en svamp utnyttjat EN trädart att “placera” sina fruktkroppar på, och en annan att livnära dem på!
Så spännande, tack för att du delar med dig av din kunskap:)
Bara för att krångla till det ytterligare, så skrev jag tyvärr fel tidigare….det finns en tall några meter ifrån stubben men den närmaste granen är snarare 20-25m därifrån. Gör det någon skillnad?
Ja, det gör att det blir ännu mera otroligt att “de” växer på något annat än ekstubben!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.