0 432 visningar

7 svar

Gloeophyllum odoratum

AnnaLena

29 sep 2006 kl. 10:44

Tror att jag har hittat en sådan i Arjeplog/Ammarnässfjällen i Skogslandet. Är det någon som vet något om den förutom den fantastiska lukten??
Funderar på att förädla..

0

Hans v E

29 sep 2006 kl. 10:52

Ja, den hette förut Osmoporus odoratus - luktticka och jag tycker den luktar exakt som engelsk konfekt. Den täcker ofta hela granstubbar.

0

AnnaLena

29 sep 2006 kl. 10:54

Ok, denna har jag hittat på ett sälgträd, är den ovanlig? finns det någonstans att läsa om den? Hörde sägen om att den håller sin lukt i tjugotals år?

0

AnnaLena

29 sep 2006 kl. 11:04

Hur kan jag vara säker på arten, jag tycker att de bilder som jag hittar varierar så fruktansvärt mycket??

0

AnnaLena

29 sep 2006 kl. 11:06

Kan denna art ha olika typer av värdträd?

0

Franco Matli

29 sep 2006 kl. 11:25

Lukticka verkar vara bunden till gran ved.Den är fleraårig därför kan den skifta till utseende allt efter tillväxt och underlag.Den luktar som fänkål.
Lukten kan bestå i flera år.
Det finns en närstående art Tallstockticka=Geophyllum protractum
med svagare lukt som växer på tallstockar.

0

AnnaLena Forsman

29 sep 2006 kl. 14:51

Vilken ticka kan detta vara då?
Den luktar som en blandning av vanilj och cederträ och kanske lite anis.. Väldigt ljus i färgen och nålstick på undersidan..

0

Franco Matli

29 sep 2006 kl. 15:14

Jag vet inte utan bild, men kanske Klas som är tickspecialit kan svara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone