Jag blir inte klok på den här…. har tittat i Fungi of Temperate Europe, men får ingen att riktigt stämma…
Hatt: Färgen är mestadels grå i mitten, men går över grönt utmed kanten. Den har en puckel/upphöjning i mitten. Hattkanten hänger över skivorna.
Skivor: De är mestadels vita, men gula inåt mitten. De sitter tätt, är smala och således väldigt många. Jag skulle säga att dessa är nedlöpande.
Stam: Lilagrå längst upp, verkar vara rätt så nätmaskig till sitt utseende där också. Längre ner intar foten en klubbaktig form och där är den mest vit.
Jag har varit inne på både blåmusseron, höstmusseron, violmusseron och liknande, men får inte ihop det.
Har du kollat på klubbtrattskivling?
Röstar på höstmusseron, som ibland - ofta ser ut som din svamp. Utseendet varierar kraftigt, alltefter artens mycket olika växtplatser.
Det är pudrad trattskivling, Clitocybe nebularis.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.