I Frankrike har hälsovård myndigheten, förbjudit plockning och försäljning
av samtliga arter av riddarmusseron.
Man håller fortfarande på med forskning.Det verkar att alla som dog efter förtäring av svampen led av njur problem.Jag som Maichel har slutat äta den, också därför att den är banalt i smak.
Ja överleva lär du väl göra, men i vilket skick? Risken är stor att du sabbar dina njurar, vilket du inte märker förrän det är för sent och behöver dialys. Varför i hela friden chansa med en sån grej! Ät åtminstone bara du och bjud inga andra och def inte några barn!!!
Jisses, vad jag gick igång på det! :=)
Hej Lill, vad det gäller svampar handlar inte om tro, men om fakta.
Man kan inte t.ex. rösta om en svampär är ätlig eller ej, men jag har varit med om såna artbestämmningar.
I Frankrike har man kunnat kartlägga att hos riddarmusseron finns ett ämne som är toxisk för det mänskliga organismen och kan till och med vara dödorsaken.I många europeiska länder har man en mycket hård kontroll över svampplockning.t.ex.apotekarna är utbildade på de ätliga arter, kanske därför svampkonsumtion är så förankrat i matkulturen och svampförgiftningar kostar vården stora resurser.I norden finns ingen sånt kontroll, finns knappast någon statistik om svampförgiftings drabbade personer.Kanske har också personer avlidit av giftga svampar men blivit okända.Syfte med denna Forum är också att sprida rätt information om riskerna och att man ska kunna lära sig ta vara på skogens skatter på en ansvarig sätt utan att riskera sitt egen och kanske familjens hälsa, alltså sopa under matta alla sägner.Det är inte förbjudet att äta giftiga svampar, men det kan du göra utan att gå ut för att tala hur modig just du är.
Du kan påverka andra(speciellt nyböriarna) negativ och till och med uppmuntra dom så att de äter svamp som kan vara farliga.Under alla mina år med svamparna, har jag sett och hört mycket om hur de slutade med sånt inställning.Falsk eller kvasi-vetenskap är ingen vetenskapt.
I Sverige har den väl alltid klassats som god matsvamp och här har det väl inte varit några fall av förgiftning?
Vet inte vilket gift dom menar ska finnas i den, men det är då i varjefall inte samma cellskadande gifter som finns i våra lömskaste svampar (amatoxiner) för då skulle det ju inte vara någon tvekan. Då skulle den ju klassas som dödligt giftig på en gång.
Vi får väl se. Hittar jag några så lovar jag att bara smaka några tuggor första gången. Det är ju inte ens säkert jag tycker om det.
Har då inga problem med njurarna vad jag vet.
Ska inte servera det till någon annan.
Jag äter också föränderlig tofsskivling. Den är det väl många som avstår från i och med förväxlingsrisken med. gifthätting som är jätte giftig. Men den är ju så god!!!!! Fast jag äter ju bara om jag är helt säker.
Franco, de som led av njurproblem var väl japanerna som dog av öronmussling, inte fransoserna som dog av riddarmusseron?
Annette, fallen med riddarmusseron bröt ner musklerna hos de drabbade, inte njurarna.
Franco igen, jag känner inte till att man har kartlagt vilket ämne som var toxiskt. Har du källa? Det mystiska var ju att folk bara blev sjuka i en viss region. (Och efter att ha ätit minst tre måltider i rad på svampen).
Det var bra med ett klarläggande, men den info jag har fått både här och från Frankrike har varit njurarna…Det låter iof inte trevligt med muskelproblem heller, död låter än värre…Men du har rätt…det skall vara rätt dödskamp man skriver att svampen ger!
Lite text från ett projekt vid Ume universitet.
“Bedry rapporten, Frankrike10 (2001):
Sju kvinnor (ålder 22 till 60 år) och fem män (mellan 24 till 61 år) från sydvästra Frankrike, har mellan åren 1992 och 2000 insjuknat efter de ätit riddarmusseron (plockad under tall). Personerna hade insjuknat några dagar till en vecka efter personerna upprepat, minst tre på varandra följande måltider ätit av svampen. Förgiftningen resulterade i trötthet, muskelsvaghet och muskelsmärtor proximalt (övre delarna) i ben/armar efter 24-72 timmar. Svagheten pågick under en period av tre till fyra dagar med åtföljande stelhet i benen och produktion av mörk urin. Ansiktsrodnad och ett svagt illamående, men utan kräkningar, efterföljdes. En del svettades rikligt och hyperventilerade men någon feber hade ej personerna.
Detta muskelsönderfall (nekros), fortskridande muskelförtvining och muskelförsvagning kallas för Rhabdomyolysis. Sjukdomen ger en förhöjning av kreatininvärdet ; det är ett symtom på den njurpåverkan som är följden av rhabdomyolys.
Tre av de insjuknade dog medan för de andra nio normaliserades kreatininvärdet i serum efter 2 veckor men muskelsvagheten fanns kvar flera veckor efter insjuknandet. Pub Med, Diaz11
På slussen i stockholm sålde dom förra veckan riddarmusseron!!!Jag frågade vad det var för svamp “vet ej jag ska kolla sa han och gick och tittade på en liten lapp jo riddarmusseron skulle det vara” finns ingen koll på vad dom säljer på torget? Någon som vet?
Jag skule aldrig i livet äta dom i alla fall!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.