0 2909 visningar

14 svar

Är detta ostronskivling?

Kimmy

5 okt 2020 kl. 14:44

Hittade dessa idag men vet ej om de är ostronskivling eller inte? Om de är ätbara eller ej? Tack för all svar jag kan få.

0

JanAUppsala

5 okt 2020 kl. 16:39

Det är ostronmussling/-skivling som lever på trädrötter under markytan. Finns träd el färsk lövträdsstubbe i närheten?

0

Kimmy

5 okt 2020 kl. 17:32

JonA.
Ja där växer det bara lövträd runt omkring.
Svamparna dofta väldigt gott som de andra ostronskivling som jag brukar köpa i affären. De är väldigt stora i skivorna och lite sega i stammarna. Men är de här svamparna ätbara förresten? Det är synd att slänga de annars. Tack för responsen

0

JanAUppsala

5 okt 2020 kl. 17:43

Dina är nog ännu godare än köpsvamparna!  Och jag är intresserad av vilka trädslag som kan ha rötter i närheten av dina musslingar.

0

Kimmy82

5 okt 2020 kl. 19:39

JanA
De växer nära en bokträd. Sen växer det andra lövträd runtomkring som ek, lönnträd, kastanjeträd och säljträd. vågar inte riktigt äta dessa svamparna, är lite osäker

0

JanAUppsala

6 okt 2020 kl. 11:14

Finns inga stubbar, så finns iaf både levande och säkerligen också döda lövträdsrötter i marken - som fint substrat för musslingarna. Men är du osäker, så är det rätt att inte äta!

0

Maria Basova

8 okt 2022 kl. 10:30

Hej, hittade hos mig bland löv. Är det samma och ätbara svampar?
Tack

0

Jan A Uppsala

8 okt 2022 kl. 10:51

Det kan inte jag avgöra med hjälp av bilden. Det ligger visserligen olika löv på marken, men svamparnas utseende framgår inte! Bättre bild och mer info behövs.

0

Maria Basova

8 okt 2022 kl. 12:01

Hoppas att jag kan lägga upp video.
Tack för svaret

0

Maria Basova

8 okt 2022 kl. 12:08

Några bilder till

0

Jan A Uppsala

8 okt 2022 kl. 12:31

Tycker de senaste bilderna säger att det bör vara ostronmussling, en ganska blek form, som under jord har några goda lövträdsrötter att leva på. Läs om den - och provsmaka!

0

Maria Basova

8 okt 2022 kl. 14:59

Tack, Jan

0

HLilja

8 okt 2022 kl. 16:50

Jag tror inte på ostronmussling, möjligen pudrad trattar eller något annat. Och provsmaka absolut ingen svamp som du själv inte är helt säker på!

0

HLilja

8 okt 2022 kl. 16:51

Pudrad trattskivling skulle det stå.

0

Joachim Krumlinde

8 okt 2022 kl. 17:28

Pudrad trattskivling är också mitt förslag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone