Hittade dessa idag men vet ej om de är ostronskivling eller inte? Om de är ätbara eller ej? Tack för all svar jag kan få.
Det är ostronmussling/-skivling som lever på trädrötter under markytan. Finns träd el färsk lövträdsstubbe i närheten?
JonA.
Ja där växer det bara lövträd runt omkring.
Svamparna dofta väldigt gott som de andra ostronskivling som jag brukar köpa i affären. De är väldigt stora i skivorna och lite sega i stammarna. Men är de här svamparna ätbara förresten? Det är synd att slänga de annars. Tack för responsen
Dina är nog ännu godare än köpsvamparna! Och jag är intresserad av vilka trädslag som kan ha rötter i närheten av dina musslingar.
Finns inga stubbar, så finns iaf både levande och säkerligen också döda lövträdsrötter i marken - som fint substrat för musslingarna. Men är du osäker, så är det rätt att inte äta!
Jag tror inte på ostronmussling, möjligen pudrad trattar eller något annat. Och provsmaka absolut ingen svamp som du själv inte är helt säker på!
Pudrad trattskivling skulle det stå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.