Hittade de här rackarna i Nordvästra Skåne, mitt i stan och trodde det var Turkeytail, men det var det inte… de här växte nere på gräset utan några träd runtom men jag spekulerar att det är döda gamla stammar under, för när jag rev av en från roten såg jag att en bit gammalt trä kom med, resten skar jag av för att inte skada myceliumet.
De var tjocka och saftiga, väldigt tåliga med doft vilken påminner om Chicken of the Woods(svavelstickan) - och de här var krämigt bleka undertill.
Vet någon vad jag hittat?
Kolla zonticka! som är den vanligaste med “liknande” utseende. Bättre bilder behövs för “säkrare” gissning.
Tack Jan! Det var jättetickan gigantus… Skippar denna tills jag stöter på den där inte folk rastar hundar!
Ätbar när den är ung för den hårdnar med tiden och smaken blir sämre då! - stod det!
Tack igen och Happy Hunting!
Tacksam till dig JanUppsala också, du hjälper många här ser jag!
Starkt jobbat!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.